عنوان پایاننامه
بررسی و شناسایی شاخص های ارزیابی اثربخشی سیستم آموزش الکترونیکی در پردیس علوم رفتاری دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64707
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مریم قدیری ترشاب
- استاد راهنما
- محمد موسی خانی
- چکیده
- چکیده با توجه به نیاز روز افزون به آموزش الکترونیکی در کشور و توجه ویژه دانشگاه های داخلی به آموزش مجازی و توسعه و ایجاد دانشگاه های مجازی در کشور، شناسایی شاخص های ارزیابی اثربخشی سیستم آموزش الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که شتاب به سوی استفاده از تکنولوژی های آموزشی بدون انجام ارزیابی های لازم نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه باعث صرف هزینه و زمان زیادی نیز خواهد شد. در واقع بدون ارزیابی برنامه های آموزش الکترونیکی نمی توان این نوع آموزش را مطلوب قلمداد کرد و یا کیفیت آن را بهبود بخشید. در این تحقیق سعی بر آن است تا با شناسایی شاخص¬های ارزیابی اثربخشی ، سیستم آموزش الکترونیکی دانشکده مدیریت مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد. بدین منظور، ابتدا بر اساس تحقیقات پیشین مؤلفه ها و شاخص¬های مربوط به ارزیابی اثربخشی آموزش الکترونیکی شناسایی شدند. آنگاه بر اساس شاخص های استخراج شده ، پرسشنامه ای طراحی و پس از سنجش روایی، بین خبرگانی که در حوزه آموزش الکترونیکی دانش و تجربه دارند، توزیع گردید. پس از دریافت نظر 22 نفر خبره و بررسی پیشنهادات آنها، مؤلفه ها و شاخص های سنجش آن ها نهایی شد. بر اساس شاخص های نهایی شده مرحله قبل، پرسشنامه دوم طراحی گردید و به صورت حضوری و الکترونیکی در اختیار اساتید و دانشجویان مجازی قرار گرفت. در ادامه بر اساس تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه دوم، میزان اثربخشی سیستم آموزش الکترونیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. در پایان، بر اساس وضعیت موجود سیستم و نظرات کاربران، پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.
- Abstract
- Abstract Due to the growing need for e-learning in the country and the special attention of the country’s universities to e-learning and the development of virtual universities, the identification of indicators for evaluating the effectiveness of e-learning system is important, and this is because the acceleration of the use of educational technologies without proper evaluation, will not only not solve the problem but also it will take a lot of money and time. In fact, without the evaluation of e-learning programs, it cannot be considered as suitable for this type of education or be improved in quality. This thesis will attempt to evaluate the e-learning system in Management Faculty by identifying the effectiveness evaluating indicators. For this purpose, according to previous studies, initially the criteria and indicators to assess the effectiveness of e-learning were identified. Then, based on the extracted indicators, a questionnaire was designed and after going through the validity test it was distributed between experts that have knowledge and experience in e-learning. After receiving the opinion of 22 experts, and assessing their propositions, components and indicators were finalized. Based on the final indexes of previous stage, the second questionnaire was designed and given to students and teachers in two forms of in-person and electronic. Then the effectiveness of e-learning system was evaluated Based on the analysis of data from the second survey. In the end, based on the current status of the system and the user feedbacks, practical suggestions are presented.