عنوان پایاننامه
راهبردهای توسعه ورزش همگانی ازطریق رسانه ملی از دیدگاه کارشناسان
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 572;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77035;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 572;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77035
- تاریخ دفاع
- ۰۲ آذر ۱۳۹۳
- دانشجو
- علیرضا عرب عامری
- استاد راهنما
- مجید جلالی فراهانی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر، تدوین راهبردهای توسعه ورزش همگانی از طریق رسانه ملی از دیدگاه کارشناسان بود. به این منظور از فرآیند برنامه ریزی راهبردی شامل تدوین چشم انداز، ماموریت، فرصت ها و تهدیدها، نقاط قوت و ضعف، راهبردها و برنامه های اجرایی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را برنامه سازان، سیاست گذاران و مشاوران ورزشی صدا و سیما، کارشناسان خبره ورزش همگانی شاغل در معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش همگانی و اساتید و پژوهشگران دانشگاهی که سابقه تدریس و پژوهش در موضوع ورزش و رسانه را داشتند، تشکیل می دادند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری کل شماری استفاده شد. بنابراین جامعه با نمونه آماری برابر بود که در نهایت تعداد 32 پرسشنامه باز برگشت داده شد. در ادامه نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها ذکر می شود. چشم انداز توسعه ورزش از طریق رسانه ملی «جامعه ای سالم و شاداب که ورزش در آن نهادینه شده، نسبت به ورزش آگاهی داشته، آموزش دیده و بطور فعال در آن شرکت می کند» بود. ماموریت آن توسعه کمی و کیفی تولید و پخش برنامه های ورزشی توسط رسانه ملی در جهت اطلاع رسانی،آگاهی بخشی،آموزش، مطالبه¬گری ونظارت برورزش همگانی باهدف ایجادروحیه مشارکت درورزش» بود. راهبردهای توسعه ورزش همگانی از طریق رسانه ملی شامل ایجاد گروه های مستقل برنامه سازی ورزش همگانی، ایجاد نگرش مثبت در مخاطبان ورزش همگانی، تعیین و ارائه محتوای آموزشی جذاب و مطلوب برنامه های ورزش همگانی، افزایش کیفیت فنی تولید و پخش برنامه های ورزش همگانی، تدوین سیاست و راهبردهای منسجم و هماهنگ در حوزه های رسانه و ورزش، دانش و پژوهش محور نمودن فعالیتهای رسانه ای در حوزه ورزش همگانی، توسعه رشته مدیریت ورزش و رسانه از طریق تعامل و همکاری مشترک دانشکده های صدا و سیما و تربیت بدنی، همکاری دوسویه صدا و سیما با نهادهای متولی ورزش همگانی، افزایش جلب توجه و جذب مخاطبان به برنامه های ورزش همگانی، انعکاس کمبود امکانات و مشکلات ورزشی و مطالبه گری از نهادهای ورزشی و غیرورزشی مرتبط و اطلاع رسانی گسترده و همه جانبه در خصوص اماکن، رویدادها و فعالیت های ورزش همگانی بود. در نهایت پیشنهاد می شود جهت توسعه ورزش همگانی از طریق رسانه ملی، نتایج و راهبردهای پژوهش حاضر به کار گرفته شود.
- Abstract
- The aim of present study was to clarify the strategies of public sport development through national media in the expert point of view. The point of view edit, mission, chances and threats, strengths and weaknesses, strategies and executive plans for strategic planning process have been used. The study population was composed of planners, policy makers and media sport advisors, elite experts of public sport who are employed in the fellowship of public sport of sport ministry, youth and public sport federation, university professors and researchers who have teaching and researching background in the sport and media subject. With respect to the statistic population restriction, it has been used the head count sampling. So, the population equals to the statistic sample, eventually 32 questionnaires were returned. Then, the obtained results were mentioned by analysis. Sport development point of view was presented through the national media "healthy and lively society, the sport is put in it, it is informed, trained and participated actively about sport. Its mission was the qualitative and quantitative development of production and broadcasting of sport programs by national media to inform, aware, train, claim and supervise public sport with the purpose of participation morale in sport". Strategies of public sport programming, creating positive attitude in public sport audience , determination and presentation of attractive and desirable educational contents related to the public sports programs, increase of production technical quality and broadcasting of public sport programs, edit of policy, integrated and harmonic strategies in media and sport fields knowledge and research, media_centered activities in the field of public sport, development of sport management major and media through interaction, common cooperation of media, sport, cooperation, two_sided schools with the supporting organizations, attraction increase, audience attraction to the public sport programs, reflection of facilities shortcomings, sport problems and claiming related to the sport and non_sport organizations, wide and multilateral awareness about places, events, public sport activities. Finally, it is suggested that to develop public sport through national media, results, strategies of present study were applied. Key words: public sport, media, national media, media, strategic program, strategy