عنوان پایان‌نامه

باغ گیاهشناسی با رویکرد پژوهشی و آموزشی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "باغ گیاهشناسی با رویکرد پژوهشی و آموزشی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78568;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1264;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78568;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1264
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳

    توسعه سریع تکنولوژی و صنعت سبب رشد سریع بی رویه شهرها و توسعه حومه سازی و تخریب فضای سبزگردید. امروزه بیشتر جمعیت ما در شهرها زندگی می کنند. این امر سبب از بین رفتن طبیعت بکر و جایگزینی آن با شهرهای با کیفیت متوسط شده است. هر فرد برای سلامت جسم و روح به مقداری فضای سبز یا فضای باز نیاز دارد که مقدار آن به تناسب شرایط سنی ، طبقه اجتماعی و فرهنگ و تجربیات و هدف های افراد بستگی دارد. واقعیت این است که مساله گذران فراغت امروزه به دلیل شیوه جدید زندگی ، رشد شهرنشینی و آپارتمان نشینی ، گسترش استفاده از ماشین و وسایل سمعی و بصری به پدیده ای جهانی تبدیل شده است. مطالعات شهری نشان می دهد با پیدایش کانون های جمعیتی خیلی بزرگ یا کلانشهرنشینی نیاز های فراغتی انسان دیگر مثل گذشته به طور طبیعی و خود بخودی برطرف نمی شود. یعنی امور ساده ای مثل قدم زدن، با دیگران گفتگو کردن ، شنیدن صدای آب های روان، گشتی در باغ زدن ، میوه ای را بر روی درخت دیدن و نظایر اینها به طور غیر عادی برای شهرنشینان در دسترس نیست.مطالعات نشان داده که بهتر است طراحان فضای پیرامونی طرح خود را با محوطه سازی و فضای سبز تلفیق دهند تا استفاده کنندگان در کنار مشغله روزمره قسمتی از اوقات خود را با آرامش سپری کنند. موضوع این پژوهش طراحی باغ گیاهشناسی با رویکرد آموزشی و پژوهشی می باشد . هدف از ایجاد چنین مجموعه ای فراهم آوردن زمینه رشد آگاهی عمومی در مواجهه با طبیعت، فراهم نمودن زمینه شناخت هرچه بهتر و کاملتر و بازدید از گل و گیاه برای عموم شهروندان و فراهم آوردن فضایی جهت تعامل میان متخصصین و پژوهشگران گیاه شناسی با شهروندان در فضاهای عمومی مجموعه. در این راستا برای شناخت جامع از موضوع پژوهش، مراحل ایجاد باغ های گیاه شناسی و عملکرد و جزئیات فضایی چنین مجموعه هایی مورد بررسی قرار گرفت. سپس به بررسی جایگاه طبیعت در معماری و تعاملشان با یکدیگر پرداخته شد. در مرحله بعد ضوابط واستانداردهای لازم در طراحی بخش های مختلف آموزشگاه ها و پژوهشکده ها جمع آوری شد. در ادامه برای شناخت بیشتر موضوع به بررسی نمونه های موردی مشابه پرداخته شد. در مرحله بعد با شناخت و تحلیل ویژگی های بستر طراحی و تدوین برنامه فیزیکی پروژه ، طراحی مجموعه انجام شد.
    Abstract
    Rapid development of technology and industry will result in rapid growth of cities and suburbanization development and green space destruction. It will result in the destruction of unused nature and its replacement with qualified cities. Every person needs some green spaces or open spaces for his physical and mental health, its amount depends on the age conditions, social statute, culture, experiences and individuals goals. The fact is how to spend the leisure has changed into the universal issue due to new way of living, urbanization growth and urbanization, widely use of automobiles , hearing and visual devices. The urban studies show that with appearance of huge populations or mega cities, the recreational needs of human are not going to be met the same as before. Some actions including walking, communicating with others, being in the garden, looking a fruit on a tree and some others like this, are not accessible for urbanized people. The studies show that it is better to combine the surrounded spaces with landscape and green space by the designers of surrounding spaces, so the users sometimes spend their time peacefully along their busy days. The subject of study is the design of botanical garden with the learning and research approach. The goal is to provide the field to grow the public awareness when faced with nature, providing better identification and visit the flowers and plants for public citizens and provide a space to interact among botanical specialists and researchers with citizens in the public space of this complex. To fully understand the study subject, the steps toward creation of botanical gardens, performance and spatial details of these complexes have been investigated. Then we have dealt with the position of nature in architecture and their interaction with each other. In the next step, requirements and standards for designing different parts of institute have been investigated. Then, to recognize better, we have dealt with the investigation of case studies. In the next step, the identification and analysis of design features and editing the project physical plan have led to the complex design. Key words: Green space, nature, spending leisure, botanical garden, institute, flower and plant gallery