عنوان پایان‌نامه

ارزیابی و تبیین سطح من و ارتباط آن با هدفجویی در زندگی و جهت گیری مذهبی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی و تبیین سطح من و ارتباط آن با هدفجویی در زندگی و جهت گیری مذهبی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 620;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68174
    تاریخ دفاع
    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    دانشجو
    مهدی میلاد
    استاد راهنما
    رضا پورحسین

    هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی و تبیین سطح تحول من و ارتباط آن با هدفجویی در زندگی و جهت گیری مذهبی می باشد. همچنین ارتباط سازمان نایافتگی، کامجویی و ارزنده سازی مذهبی با سطح تحول من و هدفجویی در زندگی، بررسی خواهد شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه های شهر تهران و کرج تشکیل دادند. گروه نمونه در پژوهش حاضر، متشکل از 150 دانشجو (75 نفر پسر و 75 نفر دختر) بود که به روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش ، شامل پرسشنامه جهت گیری مذهبی بهرامی احسان، آزمون هدفجویی در زندگی کرامباف و ماهولیک (PIL) و آزمون تکمیل جمله لووینگر (SCT) می باشد. با استفاده از آزمون t نمونه های مستقل، مشخص شد که در متغیرهای ذکر شده، بین جنسیت مرد و زن ، تفاوت میانگین معناداری وجود ندارد. بنابراین تمام نمرات به دست آمده از دو جنس، یکجا تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از ماتریس همبستگی اسپیرمن حاکی از این بود که سطح تحول من با هدفجویی در زندگی، جهت گیری مذهبی و ارزنده سازی مذهبی رابطه مثبت معنادار (01/0p<)، و با کامجویی و سازمان نایافتگی، رابطه منفی معنادار (01/0p<)، دارد. با توجه به تحلیل واریانس یکراهه، مشخص شد دانشجویانی که سطوح تحول من بالاتری دارند، از هدفجویی در زندگی،جهت گیری مذهبی و ارزنده سازی مذهبی بالاتر و از سازمان نایافتگی و کامجویی پایین تری برخوردار هستند. نتایج به دست آمده از ماتریس همبستگی پیرسون، بیانگر این است که هدفجویی در زندگی با جهت گیری مذهبی و ارزنده سازی مذهبی رابطه مثبت معنادار (01/0p<)، و با سازمان نایافتگی، رابطه منفی معنادار (01/0p<) دارد . اما ارتباط هدفجویی در زندگی با کامجویی، معنادار نبود. واژه های کلیدی: سطح تحول من، هدفجویی در زندگی، جهت گیری مذهبی، سازمان نایافتگی، ارزنده سازی مذهبی، کامجویی
    Abstract
    The main purpose of this research, was evaluation of ego development level and its relationship to purpose in life and religious orientation. Also, relationships between religious disorganization, hedonism, and religious pretentiousness and ego development level, and purpose in life were examined. Statistical population of this research consisted of all students studying at universities of Tehran and Karaj cities. 150 students (75 males and 75 females) were selected as samples. The research tools included Crumbaugh and Maholic Purpose in Life Test, Bahrami Ehsan Religious Orientation Scale, and Loevinger Sentence Completion Test. By using independent samples T-test, it is shown that there was no significant mean difference between men and women in the mentioned variables. So all the obtained scores of men and women were analyzed as a whole. Results of Spearman correlation matrix indicated that ego development level has a significant positive relationship to purpose in life, religious orientation, and religious pretentiousness (p<0.01), and has a significant negative relationship to hedonism and religious disorganization (p<0.01). One-way analysis of variance indicated that students with higher ego development levels have higher purpose in life, religious orientation, and religious pretentiousness, and have lower religious disorganization and hedonism. Results of Pearson correlation matrix indicated that purpose in life has a significant positive relationship to religious orientation and religious pretentiousness (p<0.01), and has a significant negative relationship to religious disorganization (p<0.01). But relationship between purpose in life and hedonism was not significant.