عنوان پایان‌نامه

کاوشی در توانایی تشخیصی معلمان آموزش زبان انگلیسی در ایران از طریق بررسی استراتژیهای تشخیصی بکار گرفته شده در ریشه یابی مشکلات زبان آموزان در مهارت شنیداری




    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 290;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66713
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    باور عمومی بر این است که معلمان بخصوص معلمان آموزش زبان نقش بسیار مهمی را در سیستم آموزشی عهده دارند. در روشهای نوین آموزشی از معلمان آموزش زبان انتظار میرود که علاوه بر آموزش به ارزیابی عملکرد زبان آموزان و ریشه یابی مشکلات آنان نیز بپردازند. برای نیل به این مهم ، معلمان به طور معمول رفتارهای آموزشی خاصی را در مراحل مختلف تدریس ( ارایه مطلب ، تمرین و درک مطالب ارایه شده) دنبال میکنند.این تحقیق به بررسی توانش تشخیصی مدرسان زبان در سه مرحله از درس مهارت شنیداری می پردازد . شرکت کنندگان در این مطالعه که به عنوان معلمان مبتدی و با تجربه طبقه بندی شده اند، به چهارده سوال مطرح شده در سناریویی مرتبط با مهارت شنیداری که به بررسی پرکاربردترین استراتژیهای تشخیصی در ریشه یابی مشکلات یادگیری زبان آموزان می پردازد،پاسخ دادند . نتایج نشان داد که پرسش های هدفمند ، مشاهده زبان آموران در حال انجام تمارین وظیفه محور ، و بررسی خطاهای بنیادی ،استراتژیهای تشخیصی غالب در مراحل سه گانه تدریس مهارت شنیداری می باشند. نتیجه مقایسه معلمان مبتدی و با تجربه حاکی از آن است که استفاده از چک لیست ، ارایه سوالات ناتمام ، ارائه سوالات ترکیبی و مشاهده زبان آموزان در حال انجام تمارین وظیفه محور پر کاربردترین استراتژیها ی تشخیصی در مرحله ارایه مطلب توسط معلمان مبتدی می باشند . با این حال، تجربه معلمان نقش چندان چشمگیری را در بکارگیری یک استراتژی خاص در هیچ یک از مراحل سه گانه تدریس بازی نمیکند. از آنجا که هیچ پروسه تشخیصی بدون ارائه بازخورد کامل نخواهد بود ، نوع بازخوردی که توسط مدرسان زبان بکاربرده می شود نیز مورد بررسی قرار گرفت . " ارایه بازخورد ، تفسیر و کمک برای عمل به آن" رایج ترین شیوه بکاربرده شده توسط معلمان است.
    Abstract
    Teachers in general and language teachers in particular are believed to play a crucial role in educational systems. In addition to their pedagogical responsibilities, teachers are expected to assess individuals' learning and locate learning difficulties. To meet these requirements, teachers normally follow specific instructional behaviors at various stages of their teaching. These stages can be classified as presenting, practicing, and producing stages. This study examines the EFL teachers' diagnostic competence in the three stages of a listening comprehension lesson. Participants of this study (N= 65) who were classified as novice and experienced language teachers answered fourteen questions on diagnostic strategies related to a listening scenario test. In order to explore the dominant diagnostic strategies at any of these three stages a Chi-Square Test was performed. The results showed that diagnostic questioning, task-oriented observation of the whole class, and monitoring systematic errors are the dominant diagnostic patterns regarding the three stages of presentation, practice, and production. Comparing novice and experienced language teachers, the use of an observation schedule or checklist, offering stimuli to complete, offering stimuli to add as well as task-oriented observation of the whole class in presentation stage were found to be frequently used by novice teachers. However, none of the three stages was influenced by teaching experience. In other words, there was no difference between presentation, practice, and production stages respecting the role of teaching experience. Since no diagnosis would be complete without providing feedback, the type of feedback which was provided by EFL teachers was also investigated. "Giving feedback, interpreting and providing assistance for follow-up action" was the most dominant type of feedback. This study suggests teacher educators to follow specific strategies to make language teachers familiar with instructional behaviors related to locating the learning difficulties in listening comprehension lessons.