عنوان پایاننامه
اثر بخشی تعامل هدایت شده کودکان طیف اتیسم با والدین برکاهش نشانگان بالینی این کودکان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 392;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67338
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مینو کرم پور
- استاد راهنما
- غلامعلی افروز
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تعامل هدایت¬شده¬ کودکان طیف اوتیسم با والدین بر کاهش نشانگان بالینی کودکان سنین 11-6 سال در شهر تهران در سال 1393 می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان مبتلا به طیف اتیسم و والدین آنان می باشند که در کلینیک پدیده شهر تهران در بهار و تابستان 1393 مشغول به درمان و توانبخشی هستند. در یک کارآزمایی بالینی گروه نمونه شامل 16 نفر از کودکان اوتیسم بودند که بر اساس ملاک های ورود به مطالعه انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت مساوی در دو گروه 8 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت چهارده جلسه 1 ساعتی برنامه درمانی را با کمک والدین دریافت کرد و گروه کنترل برنامه های عادی خود را طی نمود. پژوهش حاضر از نوع، شبه آزمایشی و از نظر هدف در دسته پژوهش های کاربردی می باشد. از ویرایش دوم پرسشنامه¬ی گارز که توسط مادر نمره¬گذاری شد، به منظور سنجش اثر مداخله، و از فرم کوتاه پرسشنامه¬ی تشخیصی اختلالات طیف اوتیسم (ASD-DC)، و پرسشنامه¬ی اختلالات همایند با اوتیسم (ASD-CC) به منظور ارائه¬ی مشخصات بیشتر از شرکت کنندگان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی با روش های آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که روش درمانی تعامل هدایت¬شده¬ کودکان اوتیسم باعث کاهش مشکلات ارتباطی، تعامل اجتماعی و رفتارهای کلیشه ای کودکان اتیسم گردید (P?0/01).
- Abstract
- This study was aimed at investigating the effectiveness guidance autistic children interact with parents on reducing clinical symptoms in children with autism aged children in Tehran in 1393 is 11.6 years. The statistical population of all children with autism and their parents are in clinical Padideh of Tehran in the spring and summer 1393 is doing the treatment and rehabilitation. The sample group consisted of 16 children with autism who were selected using sampling and testing and controls were divided into two groups of 8. Group treatment program for twelve sessions, with the help of parents and the control group received the regular program in its. This type of quasi-experimental and applied research is aimed at those. This measurement tool to evaluate issues in autism (Rymlnd and Adlsn, 2005), respectively. To analyze the data, descriptive and inferential statistical indices using univariate ANCOVA was used. The results showed that the modality of interaction is driven autistic children improve communication skills, social interaction, sensory awareness and cognitive and physical health of children has autism.