شناسایی دستاورهای یادگیری دوره برنامه ریزی آموزشی کارشناسی ارشد از منظر صاحبنظران
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2344;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69665
- تاریخ دفاع
- ۱۷ آذر ۱۳۹۳
- دانشجو
- لیلا آردین
- استاد راهنما
- ابوالقاسم نادری روشناوند
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی دستاوردهای یادگیری دوره برنامه ریزی آموزشی کارشناسی ارشد در دو وضعیت موجود و وضعیت مطلوب از منظر صاحبنظران می باشد . روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است، جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران برنامه ریزی آموزشی است که واجد فعالیتهای علمی ، پژوهشی ، تالیفات ، سابقه تدریس و یا مدرک تحصیلی مرتبط هستند که بالغ بر 150 نفر می باشند ؛ در این تحقیق کلیه افراد جامعه به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت و نمونه گیری انجام نشده است و108 تعداد از پرسشنامه ها عودت شد. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه محقق ساخته ای است که بر اساس طیف لیکرت تنظیم شده است و واجد پنج مولفه دانش، مهارت، تخصص، فراشناخت، شایستگی¬های عاطفی- ارتباطی در دو سطح وضع موجود و سطح وضع مطلوب بر اساس الگوی نادری تدوین شده است(1390). برای اطمینان از روایی آن، نظرات تعدادی از افراد صاحبنظر در رشته برنامه ریزی آموزشی ، و همچنین نظرات اساتید راهنما و مشاور دریافت شد . پایایی آن با استفاده از آزمون همسانی درونی آلفای کرونباخ به میزان 96/0 وضعیت موجود و 97/0 وضعیت مطلوب احراز شد .برای تحلیل داده¬های بدست آمده ازطریق آزمون آماری Tتک نمونه¬ای و آزمونT وابسته برای نشان دادن تفاوت بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب بین مولفه های مدل پژوهش استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق حاضر از منظر صاحبنظران نشان میدهد که وضعیت فعلی دستاوردهای یادگیری در دوره برنامه ریزی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد با مولفه های دانش ،تخصص، مهارت، فراشناختی و شایستگی های عاطفی – ارتباطی مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته اند و در وضعیت موجود مولفه دانش نامطلوب و مولفه های تخصص، مهارت، فراشناختی و شایستگی های عاطفی – ارتباطی در سطح نسبتا مطلوب می باشند و نیز با مطالعه پژوهش در وضعیت مطلوب مولفه ها ی ؛ دانش ، تخصص، مهارت، فراشناختی و شایستگی های عاطفی – ارتباطی در سطح مطلوب بدست آمده اند ، تفاوت معناداری بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب دستاوردهای یادگیری دوره برنامه ریزی آموزشی کارشناسی ارشد وجود دارد. همچنین در ادامه تحقیق از نقطه نظر صاحبنظران راهکارهایی به مانند ؛ انجام نیازسنجی برنامه های آموزشی ، ایجاد و افزایش دانش وآگاهی در فرایند برنامه¬های آموزشی ،انطباق برنا مه های آموزشی با نیازهای بازار کار،توانمندی در تدوین برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای شغلی،توانمندی در تشخیص و تدوین رشته های تحصیلی مورد نیاز بر اساس آمایش سرزمین و غیره جهت از بین بردن اختلاف سطح موجود با سطح مطلوب دستاوردهای یادگیری دوره برنامه ریزی آموزشی کارشناسی ارشد ارائه شده است . کلید واژه¬ها: دستاوردهای یادگیری، برنامه ریزان آموزشی، صاحبنظران، دانش ،تخصص، مهارت، فراشناختی و شایستگی های عاطفی – ارتباطی
- Abstract
- Identifying the learning outcomes of Educational planning (MA) Program from the point of view of the professinals. Abstract The main purpose of this study is to identify the learning outcomes of educational planning MA from the point of view of the professionals . A descriptive-survey method was used for collecting the data. The statistical population of the study consisted of professionals in educational planning which they have scientific and research activities and publications . The population of the study was more than 150 persons that all of them were selected through convenience approach and the sampling hasn’t been done .The data collection instrument was a questionnaire based on Likertscale which consistsof five levels of knowledge , skills , expertise , meta cognition , competenciese motional communication isestablished on two levels :existing an desired(Naderi,1390). Questionnaire reliability was established through experts in education planning and it was approved by supervisor and advisor too . (Existing Cronbach's alpha = 0.96, desired Cronbach's alpha = 0.97) . For data analysis we used one-sample T-testand paired one-sample T-testto show the difference between two situations : current and desiredin the components ofthe model . Our findings there is a significant difference between current and desiredsituations in the learning outcomes of educational planning postgraduate from point of view of the Professionals . Also findings show that components related to current situation are lower than average and components related to desired situation are upper than average. At the end section of research we tried to obtain strategies to eliminate these differences from the point of view of those who were present in this study as statistical population. Key Words : Learning outcomes, Educational Planning, Professionals, Knowledge,proficiency, Skill , Metacognitive and Emotional competencies - communication.