پژوهشی در نمادهای تصویری فرهنگ ایران باستان(آیین زرتشت و میترا)
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 294;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66016
- تاریخ دفاع
- ۱۱ آذر ۱۳۹۳
- دانشجو
- میثم عقیقی حاتمی پور
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی, حسن بلخاری قهی
- چکیده
- یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در پژوهش های هنری، بررسی نمادهای باستانی و ریشه یابی آن ها می باشد. مقصود این پژوهش نیز کنکاش نمادهای فرهنگِ ایران باستان با توجه به تحولات تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که علاوه بر نمایاندن منشا پیدایش و مفهوم نمادین آن ها، به واسطه ریشه یابی لغوی، کاربرد آن ها را نیز در ادوار مختلف روشن می سازد. در این میان هستند نمادها و اسطوره هایی که ریشه ای ایرانی دارند و از طُرُق مختلف به بیرون از مرزهای باستانی ایران راه یافته اند که بررسی این نمادها نیز با توجه به تبار ایرانی آنها حایز اهمیت است. نمادهایی که گاه به صورت نقش و تصویر در سفالینه ها، سنگ نگارها و سکه ها و گاهی بدون تصویر و با بیانی تئوریک در متون کهن و جدید بر آن ها تاکید شده است. نمادهایی که شاید مفهومی آیینی و دینی داشته اند و شاید بنا به تغییرات سیاسی و اجتماعی دارای مفهومی خاص شده باشند. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی، تحلیلی و تاریخی خواهد بود و منابع تحقیق به صورت کتابخانه ای، اینترنتی و میدانی هستند که از طریق رجوع به کتاب ها، مقالات، سایت های اینترنتی و همچنین حضور در محل وجود این نمادها قابل دسترسی خواهند بود. در نهایت این پژوهش که با نگاهی علمی تهیه شده به این نتیجه رسیده است که اعتقادات انسانِ روزگار باستان بیشتر بازتاب نگرش واحد او به متافیزیک بوده که گاهی در قالب نقوش، نمود پیدا کرده و در باورهای پیروان آیین های باستانی ایران زمین، ظهور نمادهایی را سبب شده که تاثیری مستقیم در زندگی روزمره مردم داشته است. در پایان این پژوهش، کارکرد شگرفِ هنر در روزگار باستان را که همانا ورود به ساحت نمادین ایده هاست، مهمترین کارکرد در ادراک مبانیِ هنرِ دینی در ایران زمین بیان می کند.
- Abstract
- One of the most important issues in the field of art research, is the study of ancient symbols and their origins. The purpose of this study is to explore the symbols of the ancient Iran’s culture, according to its historical, political, social and cultural changes. For this purpose, in addition to exploring the symbols origin and their symbolic concept, by the words etymology, their usage in various historical periods has been specified. Amongst these symbols and myths we are faced with some, which have been spread to outside the borders of ancient Iran in diverse ways and study of these symbols and myths is also important with regarding to their Iranian origin. Symbols which sometimes have been depicted in the form of pattern design and image in the pottery works, petrography and coins and sometimes without any image and only with theoretical expression have emphasized in ancient and recent texts. These symbols probably convey the ritual and religious concepts and perhaps include special meaning, based on the political and social changes. Methodology of this study is descriptive, analytical and historical that studies the symbols in the both above mentioned cases. This research results that has a scientific approach, how the ancient human beliefs are mainly reflecting his attitude towards metaphysics. These beliefs sometimes are being seen in the form of pattern design and in the beliefs of Iran’s ancient religions followers led to the emergence of symbols, which have direct impact on their daily life. Finally, this study indicates the wondrous function of art in ancient Iran, entering to the realm of symbolic ideas, which is the most important function in understanding the principles of religious art in Iran.