عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر برنامه خود کنترلی بر پرخاشگری و مهارت های اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی



    دانشجو در تاریخ ۰۱ دی ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر برنامه خود کنترلی بر پرخاشگری و مهارت های اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره مدرسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66507
    تاریخ دفاع
    ۰۱ دی ۱۳۹۳

    چکیده هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر برنامه ی خودکنترلی بر پرخاشگری و مهارت های اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی است. در این مطالعه همه ی دانش آموزان بالای 13 سال از مدرسه استثنایی کوثر شهرستان شاهین دژ(استان آذربایجان غربی) انتخاب شدند و پس از اجرای پرسشنامه پرخاشگری کودکان کم توان ذهنی بهرامی، داورمنش و قزل سفلو(1387) و مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) در پیش آزمون، دانش آموزان به دو گروه 13 نفره تقسیم شدند و گروه آزمایش به مدت یک ماه با برنامه خودکنترلی آموزش دیدند. پس آزمون برای دو گروه اجرا شد و داده های حاصل با تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد پرخاشگری و مهارت های اجتماعی دانش آموزان در پس آزمون نسبت به پیش آزمون تفاوت معناداری داشته است( 001/. P<). پژوهش حاضر نشان داد که برنامه ی خودکنترلی پرخاشگری و مهارت های اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی مورد آزمایش را به ترتیب کاهش و افزایش می دهد. کلید واژه ها: برنامه خودکنترلی- پرخاشگری- مهارت های اجتماعی- کم توان ذهنی
    Abstract
    Abstract Evaluation of the effect of self-control program on aggression and social skills of mental-retarded students is the purpose of the present study.In order to evaluate of this effect, the students more than thertin years old in Kosar mentaly-retarded school of shahindezh city (west Azebyjan) were examined and all of them randomly selected and used in a case control study. Gresham and Elliott (1990) and Bahrami, davarmanesh and ghezel seflo social skills questionnaire were used as a scale criteria for pre-test. Both test and control groups were containing thertin case and in spite of control group, Self-control program were accomplished on test group for one month. In the end of the experiment, post-test examination were done and covariance statistic test was used to measure statistical diffrences. In the case of aggression and social skills, our experiment indicated that there are statistically significant differences in test group when compared to the control group (Pvalue<0.001). Keywords: Self-control program, aggression, social skills and mental – retardation