عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل فردی ومحیطی موثر بر تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل فردی ومحیطی موثر بر تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علم سنجی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76353;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76353
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    نادر نقشینه

    سنجش میزان پژوهش و انتشار نتایج حاصل از پژوهش در قالب تولیدات علمی، نقش بسزایی در سنجش و ارزیابی میزان موفقیت اعضای هیئت‌علمی ایفا می‌کند. عموماً شناسایی عوامل فردی و محیطی مؤثر بر تولیدات علمی در میان دو گروه مولد و غیرمولد مورد توجه محققین حوزه علم‌سنجی نبوده‌ است. شناخت عوامل مورد نظر فواید عملی از جمله کمک به مسئولین دانشگاه برای انتخاب، استخدام، سیاست‌گذاری و توسعه بهتر مجموعه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه خواهد شد. هدف این پژوهش در ابتدا شناخت دو گروه اعضای هیئت‌علمی مولد و غیرمولد و در نهایت بررسی عوامل فردی و محیطی مؤثر بر تولیدات این دو گروه در میان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران است. داده‌های پژوهش از طریق پیمایش میان 330 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه (نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای غیردرصدی) در سه حوزه موضوعی وب‌آوساینس و با استفاده از ابزار پرسش‌نامه گردآوری شد. نتایج نشان داد اعضای هیئت‌علمی مولد از نظر بُعد شخصیتی وجدان کاری (وظیفه‌شناسی)، مهارت‌های مدیریت زمان، رتبه علمی، داشتن زمان آزاد برای مطالعه و تأکید بر پژوهش در محیط کار در مراتب بالاتر، و از نظر میزان ساعت تدریس در مراتب پایین‌تر نسبت به اعضای هیئت‌علمی غیرمولد قرار دارند. نتیجه حاصل از پژوهش حاکی از مؤثر بودن عوامل فردی و محیطی بر میزان تولیدات علمی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران بود. در نهایت پیشنهادهایی بر اساس یافته‌های پژوهش جهت بهبود وضعیت تولیدات علمی دانشگاه ارائه شد.
    Abstract
    Research productivity and publishing scholarly findings plays a major role in evaluating faculty members` success. One area that is commonly neglected in scientometric literature is what individual and environmental factors play role in extremely high and low prolific performance of scientists? Understanding such factors empowers university administrators in recruiting, selecting, motivating, developing and policy making. The purpose of this study is at first to raise a theoretical argument on distinction of High and low productive faculty members and then identifying factors influencing high and low research productivity of faculty members in university of Tehran. The data is gathered from a survey through 322 faculty members on three subject categories of WoS. The study found that highly prolific faculty members possess relatively higher rank in conscientiousness, they are higher in area of time management skills, hold greater academic rank, report higher available time for research, spending lower time on teaching. Finally, some recommendations are made based on findings for improving scholarly productivity of the university.