۱۵۰۵۹۰۰۳۳
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 339;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65851
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سمیه آذرخشی
- استاد راهنما
- قاسم مطلبی
- چکیده
- مجموعه ارائه شده یک پروسه طراحی معماری است که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد معماری ،مراحل و گام های برداشته شده در یک روند طراحی را نشان می دهد. کودکان به عنوان سرمایه های معنوی هر جامعه از ارزش والایی برخوردارند. حضور در کانون گرم و صمیمی خانواده زمینه را برای تعالی آنها فراهم می آورد. اما در صورتیکه شرایط مناسب برای تربیتشان فراهم نباشد ، صدمات جبران ناپذیری هم برای کودک و هم برای جامعه به همراه خواهد داشت.در جهت این توجه و مراقبت و ایجاد آرامش و سرزندگی این پایان نامه اینچنین فضایی را از طریق های مختلف فراهم کرده است.راه حلی که این پایان نامه پیشنهاد می کندایجاد فضایی است که طبیعت را با مردم آشتی داده ، که در غالب طراحی باغ است. طراحی پناهگاهی بهشت گونه و امن برای این کودکان به طوری که محیطی صمیمی و احساس خانه را برایشان تداعی می کند، از مهم ترین اهداف این پژوهش است. مجموعه ای که موقعیت های شبیه زندگی خانواده های معمولی را برای کودکان بی سرپرست فراهم کند ، تا جایی که امکان دارد به تمامی جوانبی که در یک زندگی آرام و عادی و شاد و سرزنده تاثیر گذار است، بپردازد. بر طبق تعریف ، سرزندگی محصول کیفیت فیزیکی و همچنین تنوع فعالیت هایی است که در قالب روشهایی پاسخ به آن ایجاد شده اند. به طور کلی سه کیفیت پایه ای که در زمینه سرزندگی یک محیط را برجسته می کنند ، شامل : 1- جاذبه ها ، 2-دسترسی ، 3- آسایش می باشد. بر اساس این مبانی سرزندگی ،این طراحی انجام شده است. واز طرفی قرار دادن کیفیت در درجه دوم اهمیت سبب از بین رفتن رضایت مندی و ایجاد کسالت روحی و جسمی کودکان در این قبیل مراکز شده است، برای جلوگیری از بروز این مشکلات و نیز ایجاد شرایطی مطلوب برای استفاده کنندگان از این مراکز لازم است که تنوع و سرزندگی را در آنها ایجاد کنیم. فرم کالبدی ، تنها صحنه ای است که بر پا شده و در این صحنه گروهی از فعالیت های انسان به طور پیوسته آشکار می شود. بنابراین تنوع و سرزندگی ، فقط در فرم ، آشکار نمی شود بلکه در فعالیت هایی است که یک مکان آن را فراهم کرده و مشوق آن است. مرکز توجه به پژوهش حاضر ، مطالعه عوامل موثر در ایجاد حس سرزندگی کودکان بی سرپرست در مراکز نگهداری آنها است. هدف این پژوهش یافتن نقش طرح کالبدی مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست در ایجاد حس سرزندگی ساکنین است. از این رو ، پژوهش حاضر ، با بررسی عوامل شکل دهنده به سرزندگی مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست از دیدگاه روانشناسی محیط ، بدنبال پاسخگویی به این سوال اساسی است که ( طرح کالبدی مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست چه نقشی در ایجاد حس سرزندگی ساکنین دارد؟) برای دستیابی به این نتایج از روش کتابخانه ای ، مشاهده ، مصاحبه و ... استفاده شده تا میزان تاثیر طرح کالبدی بر سرزندگی کودکان مورد بررسی قرار گیرد . در پایان راهکارهایی معرفی شده که بتواند مبنایی جهت ارائه شاخص های طرح کالبدی مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست در جهت نیل به سرزندگی در محدوده مطالعاتی بیان کند.بنابراین در ین پروژه سعی شده تا با رعایت استاندارها و توجه به عملکردها و رویکرد سرزندگی ، به طراحی این مجموعه با در نظر گرفتن اهداف معماری ، فرهنگی و اقتصادی بپردازیم.
- Abstract
- The presented complex is an architectural design process which shows stages and steps of a design trend as M.S. thesis. Children have high value as spiritual capitals of each society. Attendance in warm and sincere bosom of the family increases their excellence. In case there is no suitable condition for their training, it will lead to irreparable damages for child and society. Based on this attention, care and creation of comfort and vitality, this paper has provided such space in different ways. The solution which this thesis suggests is creation of the space which conciliates between nature and people as garden design.Design of a paradisiacal and safe shelter for these children which associates a sincere environment and home feeling for them is one of the most important goals of this research. This complex which provides similar living situations of ordinary families for the unsupervised children deals with all aspects in a comfortable , ordinary, happy and vital life as far as possible. According to definition, vitality results from physical quality and also variety of the activities which have been responded as methods. Generally, three basic qualities which highlight an environment in the field of vitality include 1- charismas, 2- access and 3- comfort. Based on these fundamentals of vitality, this design has been performed. On the other hand, inclusion of quality in the second degree of importance removes satisfaction and creates spiritual and physical lethargy among children in such centers. To prevent these problems and also create desirable conditions for users of these centers, it is necessary to create diversity and vitality in them. Physical form is the only scene which has been established and a group of human activities is continually clarified in this scene. Therefore, diversity and vitality are established not only in form but also in the activities which have been provided and encouraged by a place. The present research focuses on the factors affecting vitality feeling in unsupervised children in their maintenance centers. Goal of this research is to find role of physical design of unsupervised children maintenance centers in creation of vitality feeling of the residents. For this reason, the present research studies factors of vitality in unsupervised children maintenance centers from the viewpoint of environmental psychology and seeks to answer this main question (what is the role of physicaldesign of unsupervised children maintenance centers in creation of vitality feeling of residents?). To achieve these results, library, observation and interview methods were used to study effect of physical design on vitality of the children. At the end, some strategies were introduced which can mention a basis for provision of physical design indices in unsupervised children maintenance centers to achieve vitality based on the studies. Therefore, attempt was made in this project to design this complex based on standards and considering functions and approach of vitality based on architectural, cultural and economic goals.