عنوان پایاننامه
تبار شناسی کوجیتو
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70254;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002053
- تاریخ دفاع
- ۱۷ آذر ۱۳۹۳
- دانشجو
- معصومه سادات حسینی
- استاد راهنما
- سیدمحمدعلی دیباجی فروشانی
- چکیده
- چکیده شناخت خود یا نفس آدمی که از آن به خودشناسی تعبیر میشود از مهم ترین مباحثی است که از گذشته های دور مورد تاکید فراوان فلاسفه بوده است. مسئله اصلی ما این است که این سلسله از راه های شناخت نفس به چه منظور بوده است و آیا می توان آنها را به عنوان تامل فلسفی برای اثبات وجود و تجرد نفس قرار داد. این دلایل که توسط فلاسفه مورد نظر ( افلاطون، افلوطین،آگوستین، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا و دکارت ) بیان شده است از یک هدف واحد برخوردارند و آن نوعی شناخت انسان از طریق تأمل فلسفی و درونی است. افلاطون اولین قدم در سبیل معرفت را شناخت خود میداند که در حد وضوح و عین بداهت است. از نظر افلوطین چون انسانها به بیرون وجودی که به آن تعلق دارند توجه و نظر میکنند به وحدت خود پی نمی برند. آگوستین ظاهراً نخستین کسی است که فکر انسان را دلیل بر وجود او میداند و با جمله معروف خود «من فریب میخورم پس هستم» به نوعی پیشرو دکارت هم محسوب میشود. او تفکر فلسفی خود را با تامل در من آغاز کرده و بازگشت به خویشتن را تنها راه رسیدن به حقیقت میداند. برهان «انسان معلق)) یا به قول ژیلسون «انسان پرنده» از دقیق ترین و عمیق ترین دلایل تجربی و فلسفی ابن سیناست که در مورد اثبات وجود نفس و مغایرت آن با بدن است و به همین جهت در طی قرون وسطی شهرت داشته است. شیخ اشراق نیز شناخت نفس را هم چون شناخت علم از طریق جنبه حضوری و شهود درونی دنبال میکند. ملاصدرا: مانند حکمای دیگر اسلامی نفس را دارای مراتب وجودی میداند که متناظر با مراتب شناخت نفس است. به این بیان که نفوس انسان ها بهره ای متفاوت از وجود دارند و به حسب مرتبه وجودی شان معرفتی به خود دارند که متفاوت از معرفتشان در مراتب پیشین و پسین است. دکارت اساس فلسفه خود را بر مبنای ((من فکر میکنم پس هستم» قرار میدهد.او انسان را قادر به شناخت نفس خویش به نحو استنتاجی بلکه به نحو شهودی میداند در واقع با «میاندیشم» بر اصالت و نقش قوام بخشی اندیشه انسان برای کل عالم تاکید میشود. کلمات کلیدی: کوگیتو، تجرد نفس، علم حضوری، درون نگری، انسان پرنده، فکر،رابطه نفس و بدن، تأمل، شهود
- Abstract
- ندارد