عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی آموزش مستقیم درک مطلب بر پیشرفت خواندن دانش آموزان با مشکلات خواندن
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2356;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76043;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2356;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76043
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مصطفی خضری
- استاد راهنما
- باقر غباری بناب
- چکیده
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثر بخشی آموزش مستقیم درک مطلب خواندن، بر بهبود توان خواندن دانش آموزان دارای این مشکل می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل کلیه ی دانش آموزان ابتدایی پایه سوم ابتدایی شهرستان بوکان می باشد، که در سال تحصیلی 93-92 به عنوان دانش آموزان دارای مشکلات خواندن به مراکز آموزشی- توانبخشی مشکلات ویژه ی یادگیری این شهرستان ارجاع داده شده اند، که ازمیان آنها، تعداد3 نفر به عنوان نمونه شرکت کننده در پژوهش انتخاب شدند.دراین پژوهش از آزمون هوشی وکسلر4(wisc-iv)، آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) و آزمون های تشخیصی محقق ساخته به عنوان ابزار تحقیق استفاده شده است. آزمودنی ها با استفاده از طرح پژوهشی آموزش موردی چند خط پایه ای درطول 11 جلسه مورد آموزش قرار گرفته و سه هفته بعد از آخرین آموزش آن ها، مورد پیگیری قرار گرفته اند. پس ازتحلیل دیداری نمودارها و بررسی اندازه اثر،با دو شاخص خطای استاندارد میانگین(SMD) و درصد داده های غیر همپوش(PND) نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مستقیم اثر بخش بوده و تغیرات معناداری را در نمرات دانش آموزان در مرحله ی مداخله و پیگیری نسبت به خط پایه ایجادکرده است. واژه های کلیدی: درک مطلب ، اختلال یادگیری درخواندن ، آموزش مستقیم.
- Abstract
- Abstract Aim of the present study was to investigate the effectiveness of Direct Instruction on reading comprehension of students with reading difficulties. Method: population of the current study was primary school students in third grade of Bukan city who were referred to reading rehabilitation clinic 2012-2013 in the city of Bukan. There students were selected from them and the following tests were administered on them: Wechsler intelligence scale for children (WISC-4), reading ability test (Nema), and researcher made diagnostic test. Intervention phase compared and contrasted with baseline data using multiple base line across subjects design intervention phase lasted for eleven sessions. Three weeks following the termination of the treatment follow- up data were gathered. Results: according to the visual display of the data on the graph, and based on the indices of standard mean differences (SMD), and percent of non-overlapping data (PND) result revealed that Direct Instruction has been effectiveness in improving reading in all three students. In addition to the improvement of reading abilities in all three students, the stability and maintenance of the treatment effect was confirmed. Key words: Reading comprehension, Reading Difficulties, Direct Instruction.