پژوهشی در پوسترهای جشنواره های کودکان در بیست سال گذشته در ایران
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 256;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65251
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- شبنم جوادی متقی
- استاد راهنما
- حسن بلخاری قهی
- چکیده
- تصویر، وسیله ارتباط غیرکلامی و زبان بینالمللی برای تمامی انسانها است. زبان تصویر، فاصلهها را کم میکند و سرعت انتقال مفاهیم را زیاد. زبان تصویر، آنچه را که در کلام نمیگنجد، بیان میکند و به آن معنا میبخشد. هنر گرافیک، با خلق و سامان دادن به یک سلسله عوامل تصویری، مفهوم یا پیامی را بدون صرف زمان و با زبانی ساده و تأثیرگذار منتقل میکند. هنر گرافیک مخلوق جهان معاصر است و هر آنچه امروزه با آن سر و کار داریم توسط هنر گرافیک احاطه شده است و به عبارتی زبان ارتباطی هر نوع محصول بشری است که با آن روبرو میشویم. در واقع اطلاعات، مفاهیم و پیام یک رویداد توسط زبان تصویر به مخاطب انتقال داده میشود. پوستر وسیله اطلاع رسانی و آگاهی دادن سریع بصورت اعلان و دیوار کوب است و رسالت اصلی پوستر پیام رسانی از طریق نمایش تصویر است و اطلاعات جزئی توسط نوشته به آن اضافه میشود. پوستر در طول تاریخ حیات خود و با توجه به وجود رسانههای گوناگون و پیشرفته امروزی، جایگاه خود را حفظ کرده و بعنوان رسانهای بصری و مؤثر همچنان کاربرد داشته و همواره در دید مخاطب خود تأثیرگذار است و شاید موضوع مخاطب است که به حیات مداوم پوستر جان بخشیده است؛ زیرا هنر گرافیک وابسته به مخاطب است. در این رساله، پوستر جشنوارههای کودکان در ایران بررسی شده و به اهمیت موضوع مخاطب "کودک" پرداخته شده است زیرا تهیه پوستر و هر گونه مصورسازی برای کودکان باید با تکیه بر خواستگاه بصری کودکان انجام شود. طراح گرافیک کودک کسی است که با اشراف به مسائل روانشناختی و زیباییشناختی هنر کودکان و آشنایی با میزان درک تصویر کودکان، اقدام به طراحی و تصویرسازی برای کودکان بنماید. توجه به شیوه استفاده از رنگ که شامل رنگهای شاد و شفاف و درخشان میباشد از نکات مهم گرافیک کودکان بشمار میرود. شیوه نصب مناسب پوستر کودکان بر عهده مربیان و مدیران مراکز کودکان است. پوسترهای کودکان اغلب به سه دسته تقسیم میشوند، اول پوسترهای آموزشی الفبا، دوم پوسترهای تزیینی مانند تصاویر فانتزی از شخصیت قهرمانان داستانها و یا کارتونها و سوم پوسترهای فرهنگی که برای اطلاع رسانی از وقوع مسابقات، جشنوارهها و نمایشگاهها استفاد میشوند. اما در این پژوهش تنها به بخش پوسترهای فرهنگی پرداخته شده و نتیجهگیری شده است. روش تحقیق این رساله تحلیل محتوای است و اطلاعات از طریق کتابخانهای و میدانی حاصل شده است. با انجام این تحقیق نکته بسیار ظریفی بدست آمد و حکایت از آن دارد که طراحی برای کودکان علیرغم اینکه در ظاهر ساده به نظر میرسد، کاری بسیار ظریف، حساس، اندیشمندانه و خلاقانه است و تنها از دست هنرمندان زبر دستی بر میآید که با توجه به تصاویر پر طمطراق پیرامون ما بتوانند سادگی و ایجاز و جذابییت را در تصاویر نشان بدهند.
- Abstract
- Image, is a mode of non-verbal communication, and is an international language for all human beings. The language of image, shortens distances, and helps speed transfer of thoughts. Language of image, expresses what is beyond words, and gives itmeaning. Graphic arts transfer messages and thoughts quickly in a simple and reflective language through creating and shaping a series of visual elements. Graphic art is a creation of the modern world, and has grown to encompass all we deal with in today’s world. In other words, it is the communication language of every human production we face. In fact, information, thoughts, and messages about any phenomena transfer to the intended recipient through graphic arts. Poster, is a quick mode of disseminating information and communicating messages by posting on the walls. The main function of poster is communication through illustrations, along with the use of written words for more detailed information. All during its history, poster has maintained its place as a communication medium, in spite of the availability of many different and advanced modes of communication. It has had its utilization as an effective mode of visual communication. It is always impressive on its audience to the extent that it could be said that it is its audience that have prolonged its life, as graphic art is dependent on its audience. In this research, posters of the Iran’s Children Festival have been examined and special emphasis placed on the importance of children as audiences of graphic arts, as developing posters or any other graphics for children should be based on their specific visual needs. A children graphic designer is one who bases her/his drawings and illustrations for children on her/his insight in children psychology and her/his appreciation of children arts, as well as the extent of children’s visual understanding. Attention to the method of applying different vibrant colors is one of the main concerns of children graphic arts. The appropriate placement of children posters is responsibility of the instructors and directors of the children centers. Children posters are often categorized in three groups. First are the learning posters, such as those for learning alphabets. Second are the decorative posters, such as fantasy posters of fable characters and cartoons. Third are the cultural and information disseminating posters, such as those announcing sports, jubilees, and exhibits. However, this study has solely concentrated on examination of cultural posters. The study approach of this thesis is examination of contents, and the use of field and library as its source of information. This research led to uncovering some illusive points. Specifically, it discovered that developing children drawings, in spite of seemingly being a very simple task, is a very delicate, sensitive, thoughtful, and creative endeavor which is only achievable by skillful artists who could show brevity, simplicity, and attractiveness in their images based on the crowded pictures of their surroundings.