عنوان پایان‌نامه

مرکز پرورش خلاقیت کودکان دبستانی با رویکرد ارتقاء سطح خلاقیت کودکان ۷ تا ۱۲ سال



    دانشجو در تاریخ ۰۷ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مرکز پرورش خلاقیت کودکان دبستانی با رویکرد ارتقاء سطح خلاقیت کودکان ۷ تا ۱۲ سال" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 245;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65437
    تاریخ دفاع
    ۰۷ مهر ۱۳۹۳
    دانشجو
    پرنا راستگو
    استاد راهنما
    عیسی حجت

    خلاقیت به عنوان یک توانایی منحصربفرد به نحو فطری در وجود انسان به ودیعه نهاده شده اما ظهور و بروز آن مستلزم پرورش می باشد. شناخت خلاقیت و تلاش در راستای ایجاد بستری مناسب جهت پرورش، ظهور و توسعه آن برای هر جامعه امری بسیار مهم قلمداد می گردد چراکه این توانایی ویژه یکی از عوامل پیشرفت جوامع محسوب می گردد. در این بین کودکان به عنوان گروهی با تاثیرپذیری بالا و با برخورداری حداکثری از قدرت خلاقیت و ادراک جزء اولین گروه هایی هستند که نیازمند توجه بالایی می باشند. با توجه به اهمیت نقش محیط در تسهیل فرایند یادگیری خلاق و تاکیدی که سال های اخیر بر این موضوع شده است و با مشاهده زمان قابل توجهی که کودکان در محیط های آموزشی می گذرانند، می توان گفت که نقش محیط و قابلیت هایی که در این زمینه ارائه می گردد، از اهمیت بالایی برخوردار است. . در این پژوهش تلاش خواهد شد تکنیک های آموزشی مبتنی بر پرورش خلاقیت ارائه شود. همچنین با مطالعه رفتار کودکان هفت تا 12 سال در محیط، راهکارها و الگوهایی کاربردی در قالب فضای معماری استخراج و پیشنهاد خواهد شد. باید توجه نمود که در راستای این هدف،محیط به عنوان یک انگیزه بیرونی می تواند نقش ایفا کند و ویژگی های فردی، شخصیتی، اجتماعی و محیطی در این فرایند تاثیر گذار خواهند بود.توجه به نحوه ایجاد یک جریان ادارکی خلاقانه در کودک می تواند در طراحی یک فضای آموزشی خلاق تاثیر گذار باشد. دراین راستا توجه به ارائه فضایی متفاوت از فضای رایج که سوال برانگیز بودن و تخیل نمودن را به دنبال دارد، می تواند مد نظر باشد. علاوه بر این موضوع، ارائه فرصت هایی جهت درگیر شدن بیشتر کودک با مساله از طریق بازی،امکان ریسک، رقابت و آزادی می تواند کارایی محیط را دوچندان کند. بنابراین بررسی موازی و ترکیب همزمان تکنیک های پرورش خلاقیت و محیط کالبدی در کنار توجه به محیط اجتماعی می تواند به ارائه رویکردی کاربردی در طراحی خلاقانه بیانجامد. فضایی جهت ارائه فرصت هایی جدید جهت تجربه کردن کودکان و یادگیری در بستری متفاوت که می تواند به عنوان مجموعه ای جهت تکمیل روند آموزش در مدارس و پرورش خلاقیت کودکان گام بر دارد. به عبارتی هدف این مجموعه پاسخگویی به نیازهای گروه سنی 7-12 سال است که فضای مدرسه قادر به برآورده کردن آن نمی باشد. مرکز پرورش خلاقیت کودکان دبستانی به عنوان پلی ارتباطی بین آموزش¬های مدرسه و اجتماع می باشد که با رویکرد ارتقاء سطح خلاقیت کودکان طراحی خواهد شد.
    Abstract
    Understanding creativity as a potential feature of human existence, and promoting it can influence on development of society. Today, in order to achieve the recognition of creativity different cultural centers started to train creativity of children. The environment which children use can attend on impact of creativity. Designing such an environment is not easy because different aspects such as personality،culture،society and…should be considered. By examining varied potential and needs of children in educational environments we can see a lot of deficiency. Therefor designing varied and fun space that can educate children in different way is necessary. Center of fostering creativity of elementary school children with the approach to promote the creativity of children in age7-12 can connect schools and society.