مدرسه موسیقی ایرانی
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 229;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64920
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- الهه کریمی پاشاکی
- استاد راهنما
- علیرضا عینی فر
- چکیده
- به رغم رشد زیاد آثار موسیقیایی و افرادی که تمایل به فعالیت در این عرصه را دارند، وضعیت کنونی موسیقی از جنبه های مختلف از نظر صاحب نظران مطلوب نمی باشد. یکی از عوامل مهم عدم آشنایی گروه وسیعی از فعالان این عرصه، با مبانی موسیقی و قواعد آن می باشد. یکی از عوامل تأسف آور عدم شناخت و آشنایی جوانان این دیار، با موسیقی اصیل و ارزشمند کشور خود است. میراثی که اگر به آن بی مهری شود به زودی دیگر اثری از آن نخواهیم دید. ما بر این باوریم که آموزش صحیح در مکانی متناسب با نیازهای این نوع از موسیقی و حتی خود کاربران می تواند کمک شایانی برای احیای بیش از پیش این هنر ارزشمند داشته باشد. با در نظر گرفتن مسائل مطرح شده و این نکته که هیچ فضای طراحی شده و استانداردی برای آموزش این موسیقی برای علاقه مندان نمی باشد و همچنین تمایل نگارنده به طراحی فضایی آموزشی برای هنر ارزشمند این سرزمین، موضوع این پروژه مدرسه موسیقی ایرانی در شهر تهران در نظر گرفته شده است. در این پایان نامه ابتدا مطالعاتی پیرامون پیشینه موسیقی ایرانی از دوره قاجار تا پیش از دوره معاصر و موسیقی آکادمیک در ایران صورت گرفت و پس از آن برای آشنایی بیشتر با مدارس موسیقی، تنها نمونه های خارجی به دلیل عدم وجود نمونه ای مناسب در داخل مورد بررسی قرار گرفت و استاندارد های مورد نیاز در ادامه معرفی می گردد. در قسمت نهایی روند طراحی از کروکی های پیش از طرح، تحلیل بستر انتخابی و برنامه فیزیکی تا مرحله شکل گیری کانسپت و توسعه آن مطرح می شود. مدارک فنی پروژه شامل نقشه های معماری و مقاطع در انتها قرار داده شده اند.
- Abstract
- Despite the enormous growth of musical works and those who want to work in this field. The current status of various aspects of the music is not good . One of the main disadvantages is that a wide group of practitioners do not familiar with the Basics of music and its rules. One of the unfortunate Factors is the lack of understanding and knowledge of the youth of this country, with great music of their country. If we are unfriendly with this legacy that will not see the effect of it. We believe that proper training in place that is suit the needs of this type of music and users, can help restore art to be treasured. With regard to the issues raised and that no space is designed for music fans is not the standard for education. The author is also interested in designing the space for education of the valuable art of this country, This project has been the Iranian music school in Tehran, Iran. In this thesis, first of all we study the background of music from the Qajar until contemporary time and academic music in Iran. And then to learn more about music schools, only external ones were analyzed due to lack of appropriate samples in our country an after that the required standards are introduced. In the final, we discuss about the design process from sketch to design, analyze site and physical planning to formation of the concept and its development. Technical records include architectural drawings and sections have been placed at the end.