تحلیل عاملی تاییدی روایی سازه ای استراتژی های آزمون نکارش گراف: نقش پیش زمینه ی تحصیلی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1858;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70341
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- فاطمه صانعی کاشانی فر
- استاد راهنما
- داود برزآبادی فراهانی
- چکیده
- گنجاندن روز افزون آزمون¬های نگارش یکپارچه در مجموعه¬های ارزیابی، خواهان مطالعات بیشتر در زمینه¬ی روایی سازه¬ی این تمرین¬ها می¬باشد. اگرچه مطالعات پیشین عمدتاً بر تمرین¬های یکپارچه¬ی خواندن و نوشتن متمرکز بوده-اند، تمرین¬های نگارش گراف توجه کمتری را به خود جلب کرده¬اند. تحقیق پیش رو، با بهره گیری از مدل ینگ (2012) که رابطه¬ی میان استراتژی¬های آزمون نگارش گراف و عملکرد را بررسی کرده است، بر آن است تا با در نظر گرفتن پیش زمینه¬ی تحصیلی، یک تحلیل عاملی تاییدی را روی استراتژی¬های آزمون نگارش گراف انجام دهد. شرکت کنندگان این تحقیق 300 نفر بوده¬اند که به طور مساوی به دو گروه علوم انسانی و مهندسی تقسیم شده¬اند. در ابتدا، شرکت کنندگان یک تمرین نگارش گراف را انجام دادند و در پی آن پرسشنامه استراتژی¬های آزمون نگارش گراف که شامل درک، تفسیر و ترجمه گراف است را تکمیل نمودند. نتایج به دست آمده حاکی از این بود که زیر مقیاس¬های استراتژی¬های آزمون نگارش گراف، ارتباط بالایی با یکدیگر دارند، در نتیجه تفاوت چشمگیری میان آنها به نظر نمی¬رسید. از سوی دیگر، مدل ینگ (2012) با هیچ یک از داده¬های دانش آموختگان علوم انسانی و مهندسی تایید نگردید. ملاحظه¬ی رابطه میان استراتژی¬های آزمون نگارش گراف و نمره¬ی آزمون دهندگان مبیّن این است که زیر مقیاس تفسیر گراف که از استراتژی¬های گزینش و مرتبط سازی تشکیل شده است، بالاترین ضریب وابستگی را به خود اختصاص داده است. همچنین بررسی رابطه میان استراتژی¬های آزمون نگارش گراف و نمره¬ی آزمون دهندگان دارای پیش زمینه تحصیلی مهندسی نشان می¬دهد که استراتژی¬های گزینش و مرتبط سازی، بالاترین ضریب وابستگی را به خود اختصاص داده¬اند. این در حالی است که بررسی رابطه میان استراتژی¬های آزمون نگارش گراف و نمره¬ی آزمون دهندگان با پیش زمینه تحصیلی علوم انسانی نشان دهنده¬ی این است که استراتژی پردازش کلی و گزینش، بیشترین ضریب وابستگی را از آن خود کرده¬اند و استراتژی پردازش محلی، دارای کم¬ترین ضریب وابستگی است. نتایج به دست آمده می¬توانند به اتخاذ تصمیمات آگاهانه در زمینه تدریس، تدوین متون و ارزیابی تمرین¬های نگارش یکپارچه کمک کنند. واژگان کلیدی: تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازه، آزمون نگارش گراف، پیش زمینه تحصیلی
- Abstract
- The growing inclusion of integrated writing tasks in assessment batteries calls for more research studies to investigate the construct validity of such tests. Although previous studies have largely concentrated on reading–writing tasks, relatively little attention has been directed to graph writing tasks. Drawing upon Yang’s (2012) model exploring the relationship between performance on the graph writing test and the graph writing test taking strategies of L2 writers, the present study aimed at a confirmatory factor analysis of graph writing test taking strategies for Persian EFL learners with different academic backgrounds. The participants (N=300) of this study were from two major academic backgrounds: Humanities (N=150) and Engineering (N=150). The participants first took a graph writing test followed by a graph writing strategy inventory including graph comprehension, graph interpretation, and graph translation. The findings showed that there was little difference between the factors of the graph writing strategy inventory. Yang’s (2012) model was confirmed neither for the Humanities group nor for the Engineering group. Additionally, the relationships among the various strategies and writing scores were also investigated. It may be concluded that graph writing scores have the highest correlations with graph interpretation whereas graph comprehension and graph translation have low correlations with graph writing scores. The scores of the Engineering group had the most notable correlation indices with the selecting (SEL) and linking (LIN) strategies. For the Humanities group, the highest correlation indices were related to global processing (GP) and selecting (SEL). Local processing (LP) strategy did not have a significant correlation with writing scores in this group. The results could be valuable in making informed decisions about integrated writing task development, instruction, and evaluation. Key words: Confirmatory factor analysis, Construct validity, Graph writing test, Academic background