شناسایی دستاوردهای یادگیری آموزش کارآفرینی در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- آموزش وترویج کارآفرینی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67542;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 628
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- مهدی یگانه
- استاد راهنما
- محمد عزیزی
- چکیده
- امروزه موضوع آموزش مبتنی بر دستاورد به یکی از مهمترین ابزارهای موجود در امر طرح ریزی و ساختار بندی سیستم های آموزشی تبدیل شده است. مطالعات نشان می دهد که آموزش مبتنی بر دستاورد نسبت به آموزش مبتنی بر محتوا، از کارایی و اثر گذاریی بالاتری برخوردار است. لازمه دستیابی به چنین ساختاری، شناسایی دستاورد های یادگیری مورد انتظار و یا کسب شده توسط دانش آموختگان می باشد. دستاوردهای یادگیری عبارات و بیاناتی هستند، که نوع یادگیری غالب و ضروری که دانش آموختگان در انتهای دوره آموزشی کسب می کنند و می توانند ازخود بروز دهند را توصیف می کنند. به عبارتی، دستاوردهای یادگیری، آنچه را که دانش آموخته خواهد شناخت و در انتهای برنامه آموزشی قادر به انجام آن خواهد بود را مشخص می کنند. در این پژوهش نیز تلاش می شود تا با شناسایی دستاوردهای یادگیری کسب شده توسط دانش آموختگان، برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی را در طراحی نظام آموزشی موثرتر و کاراتر یاری رساند. به همین جهت، جامعه آماری انتخاب شده در بخش کمی پژوهش، دانش آموختگان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران می باشند (500نفر). از میان افراد جامعه آماری پژوهش، با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی، 217 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. با بررسی پژوهش ها و مطالعات داخلی و خارجی درباره این موضوع، پرسشنامه پژوهش تهیه گشت که پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیه ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) و به کمک نرم افزار 2 Smart PLS و همچنین spss انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد که در بعد روحی (روانی) مربوط به سه حوزه فرهنگ کارآفرینانه، فرآیند کارآفرینانه و اقدامات کارآفرینانه بیشترین دستاوردها حاصل شده است. واژه های کلیدی: دستاورد های یادگیری، آموزش کارآفرینی فرهنگ کارآفرینانه، فرآیند کارآفرینانه و اقدامات کارآفرینانه
- Abstract
- The outcome-based education has become one of the main tools in the design and structure of the educational system. Studies show that learning-based approach to education based on the content, the higher the efficiency and effectiveness of investments. Necessary to achieve such a structure, identifying learning outcomes expected or is acquired by graduates. Learning outcome statements and expressions are the most important type of learning that graduates in the course of business and are able to describe self-expression. The study also attempts to identify learning gains earned by graduates, educational planners and policy makers to design more effective and efficient training system to help. Therefore, the selected data in the quantitative study, graduates of the Faculty of Tehran University's Entrepreneurship (500). Among the study population, with Morgan and random sampling, the sample size was 217. With internal and external review of research and studies on the subject, the research questionnaire was prepared after the distribution and collection of questionnaires, data analysis and hypothesis testing using structural equation modeling approach using partial least squares (PLS-SEM ) and software to Smart PLS 2 and spss done. In the first part of the questionnaire technical specifications including reliability, validity, convergent and divergent validity was assessed and modified. In Part II, application no significant coefficients were used to examine Frzyh Hay research. The results show that the mental (psychological) in three areas of entrepreneurial culture, the entrepreneurial process and the most entrepreneurial accomplishments have been achieved. Keywords: lerning outcoms, entrepreneurship education, entrepreneurial culture, entrepreneurial processes and entrepreneurial actions.