عنوان پایاننامه
بررسی رابطه باوره های معرفت شناختی معلمان و نگرش نسبت به یادگیری فعال در بین معلمان شهرستان جغتایی در سال تحصیلی ۹۳-۹۲
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66282
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- عبدالعظیم چاهه
- چکیده
- باورهای معرفت¬شناختی معلمان مجموعه باورهایی است درباره ماهیت دانش و توجیه دانش انسان که شامل ابعاد منبع دانش، قطعیت دانش، سرعت یادگیری، کنترل یادگیری، سازمان¬دهی دانش، می¬باشد. یادگیری فعال رویکردی درباره روند یاددهی ـ یادگیری می¬باشد. در این رویکرد بر نقش فعال یادگیرنده در فرایند یادگیری تاکید می¬شود. نقش معلم به عنوان تسهیل کننده فرایند یاددهی یادگیری می¬باشد. هدف اصلی از این پژوهش بررسی ارتباط میان باورهای معرفت¬شناختی معلمان و نگرش نسبت به یادگیری فعال بود. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می¬باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان اداره آموزش و پرورش شهرستان جغتای در سال 93ـ 92 می¬باشند، که براساس جدول مورگان 151 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه¬گیری باورهای معرفت¬شناختی "پرسش¬نامه باورهای معرفت¬شناختی شومر" و برای نگرش نسبت به یادگیری فعال "پرسش¬نامه نگرش نسبت به یادگیری فعال پنداک" استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون تی برای گروه¬های مستقل و آزمون تی تک نمونه¬ای استفاده شد. نتایج نشان داد که بین باورهای معرفت¬شناختی و رویکردهای تدریس همبستگی مثبت معناداری وجود دارد و معلمان شهرستان جغتای در ابعاد سازماندهی دانش، منبع دانش، قطعیت دانش سرعت یادگیری باورهای معرفت¬شناختی خام دارند و تنها در بعد کنترل یادگیری باور معرفت-شناختی پخته دارند. خلاصه نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که باور منبع دانش و سرعت یادگیری با هم نگرش نسبت یادگیری فعال معلمان را تبین کردند. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از آزمون ضریب رگرسیون چند متغیره نشان داد که منبع دانش و سرعت یادگیری پیش¬بینی¬ کننده¬های مناسبی برای نگرش نسبت به یادگیری فعال معلمان هستند. همچنین بین نگرش نسبت به یادگیری فعال در بین معلمان براساس میزان تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود ندارد. واژگان کلیدی: باورهای معرفت شناختی معلمان، یادگیری، یادگیری فعال، معلمان
- Abstract
- Epistemological beliefs are sets of beliefs about the entity learning of human Knowledge which includes the source’ certainty and organization of Knowledge, speed of and controlling learning. Active learning is a new strategy of teaching learning process. the active role of the learner is emphasized in the process of learning. the instructer role is enhancing the process of teaching – learning. the aim of this study is to examine the relationship between the instructor’s epistemological beliefs and their attitudes towards active learning. the population- 151 instructors, selected randowly according to the morning tableas the sample- are all the joghtay instructors teaching in the office of education in 2013- 2014. To measure epistemological beliefs " shommer’s epistemological beliefs question are and to measure attides towards active learning " pandak instructor’s attitudes toward active learning. qvestionare " are used T- test for the independent group and the pearson’s correlation coefficient the step- loy- step regression are otiiized to analyze data. The results showed that there is a positive and meaningful correlation between the epistemological beliefs and teaching strataegies. It also showed that the joghtay instructors have row epistemological beliefs about the organization, soura and the entity of knowledge and the speed of learning. they only have learned epistemological beliefs about the controlling learning. the results of the step- by – step regression showed that the beliefs about the source of knowledge the speed of learning explains the instructor’s attitudes towards active learning. there is no significant difference among the instructors’ attitudes towards active learning according to their degree the course of teaching. Keyworks: Epistemological beliefs, Active learning, teachers