عنوان پایان‌نامه

اثربخشی آموزش شناختی -رفتاری به روش روان نمایشگری بر بخشایشگری و عاطفه خودآگاه



    دانشجو در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثربخشی آموزش شناختی -رفتاری به روش روان نمایشگری بر بخشایشگری و عاطفه خودآگاه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77191;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2512;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77191;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2512
    تاریخ دفاع
    ۳۰ مهر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش شناختی - رفتاری به شیوهء روان نمایشگری بر بخشایشگری و عاطفه خود آگاه زوجین انجام گرفت. روش این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری زوجین مراجعه کننده به مرکز بهداشت شهرستان قائمشهر تشکیل را می دادند که از بین آنها 24 زوج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. متغیرهای وابسته در این پژوهش بخشایشگری و عاطفه خود آگاه بودند که با پرسشنامه عفو و گذشت و مقیاس عاطفه خود آگاه سنجش گردیدند. متغیر مستقل نیز آموزش شناختی - رفتاری به شیوهء روان نمایشگری بود که طی 10 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. به منظور بررسی فرضیه‌ها پژوهش از روش تحلیل کوواریانس با کمک نرم افزار spss استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش شناختی - رفتاری به شیوه ی روان نمایشگری در افزایش بخشایشگری و کاهش هیجان احساس شرم موثر است. همچنین این یافته‌ها نشان داد که آموزش شناختی - رفتاری به روش روان، نمایشگری در بعد احساس گناه عاطفهء خودآگاه اثر بخش نیست. واژه های کلیدی: آموزش شناختی-رفتاری به شیوهء روان نمایشگری، بخشایشگری، عاطفه خود آگاه و زوجین.
    Abstract
    Abstract The present study examined the effectiveness of cognitive-behavioral training by psychodrama method on forgivness and self-conscious affect(shame and guilt). This study used a quasi-experimental method with pre-test - post-test control group. The study population included all couples reffered to helth center of Qaemshahr city for pre-marrige tests ,24 couples were selected and randomly assigned to experimental and control groups. The dependent variables in this study were on forgivness and self-conscious affect(shame and guilt) which measured by Amnesty and Forgivness Scale and Test of Self-Conscious Affect. Independent variable was cognitive behavioral training by psychodrama method which experiment group was taught the 10 sessions. To evaluate the hypothesis of research multivariate analysis of covariance was used spss software. Results showed that cognitive behavioral training by psychodrama method in increasing of forgivness and shame was effective .Also results showed cognitive behavioral training by psychodrama method in guilt affect was not effective. Keywords: cognitive behavioral training by psychodrama method, self-conscious affect, forgivness and Marrige.