عنوان پایان‌نامه

شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان کشاورزی استان تهران در راستای ترویج کسب و کارهای کشاورزی هسته­ای و عوامل موثر بر آن



    دانشجو در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان کشاورزی استان تهران در راستای ترویج کسب و کارهای کشاورزی هسته­ای و عوامل موثر بر آن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 631;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67568
    تاریخ دفاع
    ۱۴ مهر ۱۳۹۳

    فناوری هسته ای به عنوان یک فناوری نوین در بخش کشاورزی را می توان یکی از راهکارهای تامین غذا برای جمعیت روبه رشد در سراسر جهان دانست ، لذا ترویج کشاورزی هسته ای یکی از عوامل توسعه و پیشرفت در بخش کشاورزی محسوب می شود که خود مستلزم شناسایی مهارتها و دانش مورد نیاز عوامل ترویج در این زمینه می باشد، به همین منظور در این تحقیق به شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان کشاورزی استان تهران در راستای ترویج کسب وکار کشاورزی هسته ای و عوامل موثر بر آن پرداخته شده است. روش انجام این پژوهش از لحاظ راهبردی، دارای رویکرد آمیخته و از لحاظ هدف، یک پژوهش کاربردی محسوب می شود. روش گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه با خبرگان بوده و در بخش کمی نیز ابزار پرسشنامه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. حجم نمونه پژوهش در بخش کیفی را ‎8 نفر از خبرگان در زمینه ترویج و کشاورزی هسته ای و در بخش کمی ‎74 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی در بخش دولتی و خصوصی تشکیل داده اند و تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش در بخش کیفی با روش تحلیل درونمایه و در بخش کمی نیز با آزمون های همبستگی اسپیرمن، فریدمن توسط نرم افزار spss و تحلیل عاملی تاییدی توسط نرم افزار pls صورت گرفت.نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که سازه های پرسشنامه از لحاظ الویت بدین ترتیب می باشند:دانش ومهارتهای راه اندازی کسب وکار، دانش و مهارتهای عمومی ترویج کشاورزی، دانش و مهارتهای کشاورزی هسته ای و همچنین بر اساس آزمون همبستگی اسپیرمن مشخص شده است که بین سازه های تحقیق همبستگی مثبت وجود دارد و از میان متغیرهای جمعیت شناختی ، عواملی چون سابقه کار مدیریتی و سطح تحصیلات با هریک از سازه های پژوهش دارای همبستگی مثبت می باشند، که پیشنهادات پژوهش نیز بر اساس این نتایج ارائه شده است.
    Abstract
    Nuclear Technology would be a method to provide food for growing populations across the world as a modern technology in agriculture industry, therefore nuclear agriculture extension can be a promoting and development factor in agriculture sector which involves identifying the skills and knowledge requirements. The purpose of this study was to identify the training requirements of agricultural experts in line with agricultural business extension and its influencing factors in Tehran province of Iran.The methods used in this study is strategic, integrated approach and the goal is an applied research. In the qualitative methods of data collection, interviews with experts and in quantitative part a semi-structured questionnaire was used. The sample size in qualitative section have formed of 8 Agricultural Extension and nuclear experts and 74 extension professionals in the public and private sectors. Data analysis in the qualitative study was carried out with content analysis method and in quantitative study the Spearman-Friedman correlation test using SPSS software was used and Confirmatory factor analysis was performed by PLS software.The results of this study show that the priority scale structures are thus: Knowledge and skills to set up business- Basic knowledge and skills in agricultural extension- Nuclear Agricultural Knowledge and Skills- And also The Spearman correlation analysis indicated that there is a positive correlation between the study structures, and the demographic variables, such as managerial work experience and education are positively correlated with each of the study structures and The research proposal and suggestions are also based on these results. Key words: Training requirements, Agricultural extension, Business, Nuclear Agriculture