عنوان پایان‌نامه

شناسایی و اولویت بندی سیاست های توسعه کارآفرینی بین المللی در بخش صنعت ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و اولویت بندی سیاست های توسعه کارآفرینی بین المللی در بخش صنعت ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    کارآفرینی- توسعه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65890;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 592
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    محمد علی مرادی

    جهان امروز عرصه‌ی رقابت بین‌المللی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است. از کسب‌وکارهای بزرگ چندملیتی گرفته تا شرکت‌های کوچک و متوسط به عنوان یک فرصت رشد و توسعه نگاه خود را به بازارهای جهانی و تولید کالاهای قابل رقابت در این بازارها معطوف ساخته‌اند. اهمیت توسعه‌ی کارآفرینی بین‌المللی به معنی خلق ارزش فراسوی مرزهای ملی در رشد اقتصادی بلندمدت نیز از همین‌جا ناشی می‌شود. به میزانی که یک کشور در حال توسعه بتواند ارتباطات بین‌المللی خود را تقویت نماید و تولیدات صنعتی خود را به بازارهای جهانی عرضه نماید، می‌تواند سهم بیش‌تری در کیک تولید جهان داشته باشد و از مزایای جهانی شدن و گسترش ارتباطات بهره‌مند گردد. سوال کلیدی که در این پژوهش در پی یافتن پاسخی برای آن بوده‌ایم این است که دولت جمهوری اسلامی ایران می‌بایست چه سیاست‌هایی را در حوزه‌های مختلف برای توسعه‌ی فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی بین‌المللی اجرایی نماید. به همین منظور با مراجعه به ادبیات حوزه توسعه‌ی کارآفرینی، مدلی بومی برای توضیح چگونگی این سیاست‌ها در جهت افزایش نرخ فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی بین‌المللی معرفی گردید که یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از اعتبار مناسبی برای حل مسئله در ایران برخوردار است. به علاوه سیاست‌های مقتضی که در هر یک از پنج بعد مدل فوق‌الذکر از مرور ادبیات احصا گردید، با مراجعه به آرای کارآفرینان بین‌المللی حاضر در اتاق بازرگانی ایران و اتحادیه‌ی صادرکنندگان از طریق پرسشنامه و به شیوه‌ی پیمایشی با استفاده از تحلیل عاملی رتبه‌بندی شدند. نتایج این پژوهش می‌تواند به دولت جمهوری اسلامی ایران کمک نماید تا در حوزه‌های آموزشی، فناوری، مالی، قانونی و شبکه‌سازی سیاست‌های اولی را در جهت توسعه‌ی کارآفرینی بین‌المللی انتخاب و اجرا نماید. کلمات کلیدی: کارآفرینی بین‌المللی، بین‌المللی شدن، سیاست‌های توسعه‌ی کارآفرینی
    Abstract
    International entrepreneurship which is known as entrepreneurial activities or creating value beyond national borders will improve competitiveness, productivity and economic growth of countries. International Entrepreneurship is typically considered one of the main areas of interest in International business, Entrepreneurship and Strategic Management studies. Because of the importance of entrepreneurship and its impact on employment and economic growth, developing entrepreneurship has been the concern of many politicians and policy makers. The importance of going global highlighted, especially for SMEs. By keeping this in mind, international markets have enough difficulties and complications for those firms, which want to enter it, especially for firms from developing countries, often with lack of high technologies, knowledge, resources and reliable networks. Therefore, at emerging economies the national governments should prepare appropriate environment and reduce the costs for those how want to go global. It is obvious that lower transaction costs in the international markets, path the way for domestic companies to enter into it, or encourage them to face the risks of entering. In particular, opening the black box is a key to identify barriers, more importantly, it means analysing what kind of supports should be prepared for firms in developing countries like Iran? Which policies help them to act entrepreneurially in the global market? Thus, in this research, first the policies that lead to the development of international entrepreneurship in Iran are identified by library studies, taking advantage of the rich literature, and policies of the leading states in the area of international entrepreneurship, and are presented in the form of a model. Then the policies that have been proposed in 5 dimension presented model were provided to university professors for the pre-test, in the form of a questionnaire. After adjustments, the final questionnaire was distributed among the international entrepreneur members of the Iranian Chamber of Commerce's and the members of the exporters union. Gathered data were analysed through descriptive statistics methods such as, demographic characteristics and inferential statistical methods such as, confirmatory factor analysis. The findings of the study demonstrate the first and most important international entrepreneurship development policies in Iran. Keywords: International Entrepreneurship, Internationalization, Entrepreneurship Policies