عنوان پایاننامه
بازتاب مبانی نظری پست مدرن در آثار نقاشان نئواکسپرسیونیست آلمان
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66854
- تاریخ دفاع
- ۲۸ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمود کشتی آرای
- استاد راهنما
- مینا صدری
- چکیده
- چکیده پست مدرن به عنوان یک جریان قوی فرهنگی در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این جریان با گسترش در شاخه های گوناگون دانش و فعالیت های انسان معاصر، زمینه های متفاوت و به طبع آن تعاریفی متفاوت را به خود اختصاص داده است. این پژوهش با پرداختن به مقوله پست مدرن، پست مدرنیته و پست مدرنیسم تا حدودی به ماهیت و معنای آنها نزدیک شده است، هر چند پی بردن به معنا و تعریفی روشن از تفکر پست مدرن، با توجه به عدم قطعیت و ابهام در معنا و مرزها، که از ویژگی های ذاتی پست مدرن می باشد سخت و دشوار می نماید. با این حال پست مدرنیته، پست مدرنیسم، مفهوم، مضامین، پیشینه کاربرد، مراحل تکوین و اصول و مبانی نظری پست مدرن مورد بررسی قرار گرفته است. از میان مبانی نظری پست مدرن ابهام، کثرت گرایی، هویت و فرهنگ عامه به عنوان شاخصه هایی که تقریباً در تمامی شاخه های پست مدرنیسم عمومیت دارد، مطرح شده است، ویژگی های هنرهای تجسمی پست مدرن به ویژه نقاشی در قالب کثرت گرایی و التقاط گرایی، خودآگاهی، بازگشت به استعاره و متن گرایی بیان شده است. اکسپرسیونیسم یکی از ماندگارترین سبک ها در قرن بیستم به شمار می آید، و کشور آلمان که بستر رشد و شکوفایی این جنبش گسترده در عرصه نقاشی و هنر است، در چند دهه اخیر، در پی بازگشت هنرمندان به نقاشی با همان شیوه سنتی رنگ و بوم، مهد و مرکز شکل گیری جنبش نئواکسپرسیونیسم بوده است و هنرمندانی مانند: انسلم کیفر، گئورگ بازلیتس، آ.آر.پنگ، یورگ ایمندروف و ... را به عرصه نقاشی معاصر معرفی کرده است. این هنرمندان از جریان رو به رشد پست مدرنیسم دور نبوده اند، و مبانی پست مدرن در آثارشان نمود داشته است. این پژوهش در پی تحلیل مبانی پست مدرن و بازتاب آن در آثار برگزیده نقاشان نئواکسپرسیونیسم آلمان می باشد.
- Abstract
- Postmodern as one of strong cultutal current in recent decade have been interested. This current with extension in different branch of science and contemporary human activities, have been dedicated different background and definition to itself. This research with evaluate Postmodern, postmodernity and postmodernism have been closed to nature and meaning of them, although understanding of meanining and define of postmodern thinking with respect to uncertainty and ambiguity in meaning and borders that are characteres of postmodern is difficult and hard. Nonetheless, postmodernity, postmodernism, concept, themes, the history of application, developmental stage and Principles of postmodern theory have been studied. Between postmodern theories, postmodern ambiguity, pluralism, identity and popular culture are as index that cover all of branch of postmodernism, has been proposed. The character of postmodern visual arts, special painting in framework of pluralism and eclecticism oriented, self-driven, return to the metaphor and text-oriented is expressed.Expressionism is one of stable styles in twenty century and Germany is one of country that has be in context of growth and development of this extensive movement in painting and arts, in recent decade and returns the artistics to painting with traditional style of color and canvas painting, the center of Neoexpressionism movement and introduce artistics as anselem kiefer, georg Baselitz, A. R. penck, jorg Imendorf to arts.This artistes were close to increasing growth of postmodernism and prinsipel of post modern in his/him work is clear. This research is evaluating and analysis of principal of postmodern in work of this painter. Key words: postmodernism, postmodernity, pluralism and Neoexpressionism