عنوان پایان‌نامه

تاثیر بازخورد به وسیله رایانه برصحت نگارش فراگیران زبان انگلیسی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر بازخورد به وسیله رایانه برصحت نگارش فراگیران زبان انگلیسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2093;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81439;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2093;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81439
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    با هدف اصلی تسهیل روند یادگیری، آموزش و ارزیابی، برنامه های ارزیابی خودکارِ نگارش (AWE)، ادعا می کنند که هم ارزیابی شان سریع و مشابه انسان می باشد و هم در کلاس های نگارش امکان ارائه بازخورد (به دانش آموزان) را فراهم می کنند. علی رغم این ادعاها، پژوهش بر روی برنامه های AWE و به ویژه بازخوردهای ارائه شده توسط آن، (نسبتاً) اندک بوده و یا کاستی های بیشماری در روش شناسی آن وجود داشته است، به عنوان نمونه می توان به بی توجهی نسبت به انتخاب گروه کنترل مناسب اشاره کرد. با در نظر داشتن چنین نقایصی، مطالعه حاضر قصد بررسی تاثیرات برنامه AWE ، Grammarly، را بر روی دقّت و صحّت نگارش، خصوصاً اشتباهات سجاوندی و حرف تعریف در سی و نه تن زبان آموز بالای متوسط EFL که در دوره فشرده تافل iBT مرکز زبان ایران ثبت نام کرده بودند را دارد. در یک پژوهش ارزیابی کاربر محور 4 هفته ای و با یک طرح نیمه تجربی، در کلاس هایی دست نخورده، شرکت کننده ها به دو گروه کنترل (18 شرکت کننده) و تجربی (21 شرکت کننده) تقسیم شدند و به هر گروه در هر هفته نوشتن چهار مقاله واگذار شد. پس از ارائه هر مقاله، درحالیکه گروه تجربی از Grammarly ،بازخورد به وسیله رایانه، دریافت می کرد، به گروه کنترل هیچ بازخوردی ارائه نمی شد. همچنین علاوه بر آن چهار مقاله، از دانش آموزان گروه آزمون خواسته شد تا پس از دریافت اصلاحات Grammarly، نسخه ای از هر مقاله را به پژوهشگر بفرستند. همچنین، به منظور درک بهتر برخورد دانش آموزان نسبت به دریافت بازخورد به وسیله رایانه ، یک مصاحبه فردی و رو در رو میان هر یک از دانش آموزان گروه آزمون با پژوهشگر(شان) ترتیب داده شد. نتایج این مطالعه حاکی از این بودند که بازخوردهای به وسیله رایانه، میزان دقّت و صحّت علامت گذاری و حرف تعریف شرکت کننده های گروه تجربی را ارتقاء دادند. از طرفی، شرکت کننده ها نسبت به دریافت بازخوردهای رایانه ای، نگرشی مثبت داشتند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بازخوردهای ارائه شده به وسیله رایانه ممکن است به عنوان ابزاری برای بهبود و ارتقاء میزان دقّت و صحّت نگارش و این درحالی است که فرصت بیشتری در اختیار معلم قرار می گیرد تا بر روی سایر جنبه¬های نگارش دانش آموز تمرکز کند.
    Abstract
    Automated Writing Evaluation (AWE) Programs purport to provide both human-like immediate scoring and feedback in writing classrooms. However, the research on AWE Programs has been scarce or with numerous flaws in methodology. The current study set out to explore the effect of an AWE Program, Grammarly, on the errors in punctuation and article usage. The participants (N=39) were upper intermediate EFL learners enrolled in a TOEFL iBT Intensive Course in an Iranian Language Centre. In a four-week user-centred evaluation research with a quasi-experimental design and using intact classrooms, the participants were divided into a control (N=18) and a treatment (N=21) group and assigned four essays in four weeks. After the submission of each essay, while the latter group received computer-generated feedback from Grammarly on punctuation and article errors, the former received no form of feedback on their submitted writings. In addition to the four essays, the students in the treatment group were also asked to send a revision of each essay after they had received corrections from Grammarly to the teacher. Moreover, to gain insight into the attitude of the students on receiving computer-generated feedback, a one on one and face to face interview was arranged between each student in the treatment group and the teacher. The results of this study demonstrated that computer-generated feedback improved the punctuation and article accuracy of participants within the experimental group. In addition, these participants displayed a positive attitude towards receiving computer-generated feedback. The findings of this study indicate that computer-generated feedback may be used as a tool for improving students’ written accuracy; thus, allowing the teacher additional time to focus on other aspects of students’ writings.