عنوان پایان‌نامه

بررسی زندگی روزمره در نگاره های انوار سهیلی به قلم صادق بیک افشار



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی زندگی روزمره در نگاره های انوار سهیلی به قلم صادق بیک افشار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10975;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72052;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10975;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72052
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    مینا صدری

    چکیده زندگی روزمره در دوره های مختلف تاریخی مورد توجه نگارگران ایرانی بوده ‎است. اما صادقی‎بیک افشار در مصورسازی نسخه انوار سهیلی توجه ای ویژه به زندگی روزمره مردم عادی نشان داده ‎است، به طوری که در بیشتر نگاره های این نسخه که انسان حضور دارد کم و بیش نمودهای زندگی روزمره دیده می شود. این سوال ها در این پایان نامه مطرح شده‎است که: 1- تصاویر زندگی روزمره چگونه در این نسخه از انوار سهیلی راه یافته است؟ 2- آیا موضوع زندگی روزمره تاثیری در ساختار و ترکیب بندی نگاره ها نسبت به دیگر نگاره های کتاب داشته‌است؟ این پژوهش به روش کتابخانه ای و تحلیل و بررسی نگاره ها انجام شده‎است. بر اساس حضور شخصیت های داستانی نگاره ها به چهار گروه اصلی با عنوان های " انسان" ، "انسان حیوانات"، "انسان و موجودات غریب" و " حیوانات" تقسیم شده ‎اند. نگاره¬های انسان خود به 2 گروه تقسیم شده اند: الف – نگاره های غیر روزمره ب- نگاره هایی که با روزمرگی انطباق دارند. نگاره های انسان و حیوانات نیز به 3 گروه کوچکتر تقسیم شدند. الف- نگاره ها با ارتباط باور پذیر و واقعی بین انسان و حیوانات ب- نگاره ها با ارتباط غیرمعمول و یا نادر بین انسان و حیوانات ج- نگاره هایی که با موضوع روزمرگی انطباق دارند. در ادامه 13 نگاره به عنوان نگاره های منتخب که بیشترین ویژگی‎های روزمرگی را دارا می باشند مورد بررسی قرار گرفته‎است. آنچه که در بررسی نگاره ها مورد توجه بوده، چگونگی و میزان توصیف جزییاتی مانند پوشش پیکره ها، بازنمایی واقعی و ملموس فضا، توجه به حرفه ها، توصیف واقع گرایانه و کاربردی اشیا، ارتباط طبیعی و عادی اشخاص با نوع کاری که انجام می دهند و هرگونه تمهیداتی که هنرمند برای نزدیک کردن فضای نگاره به روزمرگی انجام داده ‎است می‎باشد. علاوه بر این نگاره های منتخب از نظر ترکیب بندی و ساختار نیز مورد بررسی قرار گرفته اند. این بررسی بر روی 9 نگاره دیگر از سایر گروه¬ها نیز انجام‎شد. نتایج به دست آمده از این بررسی¬ها حاکی از آن است که صادقی¬بیک با تاکید بر توصیف واقع¬گرایانه محیط، حذف و یا خلاصه کردن بعضی عناصر مرسوم نگارگری ایرانی روزمرگی را در این نگاره¬ها پررنگ تر نشان داده است. عادی و ملموس بودن رفتار و اعمال شخصیت ها،حذف یا خلاصه کردن بعضی عناصر رایج و سنتی نگاره ها و بالاخره توجه به طبقه اجتماعی و ویژگی های واقعی زندگی مردم عادی از دیگر نمودهای روزمرگی در این نگاره ها می باشد. از بررسی ساختاری تمامی نگاره هایی که در این پژوهش انتخاب شده اند، این نتیجه به دست‎آمده که موضوع روزمرگی تاثیر چندانی در نوع ترکیب بندی نگاره ها ندارد و ترکیب بندی ها ساختار مشترکی در نسخه انوار سهیلی دارند.
    Abstract
    Daily life has drawn the attention of Iranian painters (illustrators) throughout different historic periods .But Sadeghi Beik Afshar has displayed particular interest in the average people's lives in Soheili's Anwar version illustration so that in most of this version illustrations in which human is present ,some daily life representations are more or less seen. These questions have been set forth at the end of this thesis: 1) How daily life images have penetrated this version of Anwar i Suheili. 2) Does the subject of life have effect on the paintings' structure and composition to other book illustrations? The research has been done by library method and the illustrations analysis. Based on the presence of fictional characters, the illustrations have been divided into 4main groups as "humans", "human-animals, "human and strange creatures", and animals". Human illustrations are in turn divided into two groups: a) non-daily ones; b) the illustrations compatible with dailiness. Human-animals illustrations are also split into three sub-groups as a) the illustrations with believable and realistic human -animals’ relationship; b) the illustrations with weird and or rare human -animals’ relationship; c) the illustrations congruent with dailiness issue. In the continuation, 11illustrations as the selected ones with the most dailiness features have been analyzed .What is under limelight in the illustrations analysis is as the following: the way and level the details like the sculptures' cover are described , the actual and tangible representation of the space, attention to careers, realistic description and practical usage of the objects, natural and ordinary relationship between the individuals with the type of job they do and whatever measure the artist takes to make the illustration space closer to dailiness. Besides, these selected illustrations have been studied in terms of composition and structure. This study has been performed on 9other illustrations from other groups. The studies extracted results imply that Sadeghi Beik has accentuated routine in these illustrations via focusing on the realistic description of the environment, removing or summarizing some common Iranian illustrations. The characters' normal and regular behavior and actions, removing or summarizing some common and traditional elements of the illustrations and finally, attention to social class and the realistic properties of average people's lives are of other dailiness representations in these illustrations. Structurally analyzing all the illustrations selected in this research, we have concluded that the issue known as dailiness doesn't have that effect on the illustrations' composition and the compositions have common structure with Anwar i Suheili version. Keywords: Iranian Enamel, Dailiness Life, Sadeghi Beyk Afshar, Anwar i Suhaili