عنوان پایاننامه
کاربردهای متنوع نقاشی در ویدئو آرت
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68609
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مریم تکلوبیغش
- استاد راهنما
- مصطفی گودرزی
- چکیده
- ویژگی¬های مشترک آثار و فرآورده¬های هنری سده¬ی بیستم، در زیر سؤال بردن سنّت دیرینه¬ی تولید آثار هنری به ویژه نقاشی نهفته است. تلاش¬های براک و پیکاسو در آغاز سده¬ی بیستم، در برهم زدن این معادله نیز گواه بر همین است. به کارگیریِ اشیاء روزمره در نقاشی¬ها، واردشدنِ تکنیک کولاژ بر صفحه¬ی بوم، تقلای آن¬ها در وسعت بخشیدن به محتوای بوم¬ها فراتر از نقاشی بود. تلاش پیکاسو در وارد کردن بُعد دیگر (زمان) به نقاشی، در سال¬های بعدی سدهی بیستم، با پیشرفت و گسترش بیشتری مواجه می¬گردد و راه¬گشایی برای سایر هنرمندان پیشرو هم¬چون پولاک در میانه¬ی سدهی بیستم میلادی می¬شود. در عصر الکترونیک، درست زمانی¬که وسایل ضبط و پخش الکترونیکی بهگونهای در دسترس عموم قرار می¬گیرد، این وسایل تبدیل به تهدیدی برای هنرمندان می¬شود. در این میان هنرمندانی هستند که رسانه¬های نوین را بی¬هیچ نگرانی از دگرگونیهایِ فن-آوری به کار گرفته و خود را جزئی از تغییرات در نظر گرفتند. هنرمند، آن¬ها را نیز تبدیل به ابزار می¬کند و به واسطهی آن¬ها گونه¬ای از هنر جدید را میآفریند. با توجه به ضرورت¬ها و توجهاتِ پیش¬آمده در آفرینش هنر ویدئو به مثابهی هنری تجسمی، می¬توان به بحث کاربردهای متنوع نقاشی در خلق یک اثر ویدئویی پرداخت. از آن¬جایی¬که بحث هنر ویدئو در ایران، علی¬رغم این¬که در نیمه¬ی دوم سده¬ی بیستم در کشورهای دیگر آغاز شده بود، بحثی نو و تازه به¬حساب می¬آید. علاوه بر آن در دسترس نبودن منابع کافی به زبان فارسی، مانعی برای مطالعه¬ی هنرمندان ایجاد کرده است. در این رساله، پایه¬های اساسیِ هنر ویدئو به¬طور خلاصه مورد مطالعه قرار گرفت و زمینه¬های تکنولوژیکیِ آن که در تولید آثار متفاوت دخیل بوده است، بررسی شد. در فصل¬هایی مجزا، ضمن ارائه تعاریف ضروری پیرامون هنر ویدئو، به کاربردهای متنوع نقاشی در هنر ویدئو پرداخته شده و رویکردهای حضور نقاشی در عرصه¬ی ویدئوآرت معرفی گردیده¬اند.