عنوان پایان‌نامه

ارتباط بین متنوع سازی شرکتی در چرخه های مختلف عمر شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارتباط بین متنوع سازی شرکتی در چرخه های مختلف عمر شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت مالی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81762;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81762
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    رضا تهرانی

    متنوع سازی شکلی از استراتژی شرکتی برای شرکت‌هاست که بسیاری از مدیران برای بهبود عملکرد شرکتشان از آن استفاده می‌کنند. شرکت‌ها از نظر تنوع فعالیت و تنوع جغرافیایی متفاوت از هم می‌باشند. بعضی شرکت‌ها فاقد هرگونه تنوع بوده و برخی دیگر متنوع شده‌اند که این تنوع از دو بعد بررسی می‌شود: الف) متنوع سازی جغرافیایی که در آن شرکت دارای شعب گوناگون بوده و در شهرها و کشورهای مختلف فعالیت می‌کند. به عبارت دیگر از نظر مکانی دارای تنوع می‌باشد و در دو یا چند منطقه جغرافیایی مختلف فعالیت می‌کنند. در واقع هر قسمت جغرافیایی جزیی قابل تفکیک از واحد تجاری است که به ارایه محصولات یا خدمات در منطقه جغرافیایی مشخصی مشتمل بر یک منطقه یا مناطق جغرافیایی دیگر اشتغال دارد و دارای مخاطره یا بازده‌ای متفاوت از اجزایی است که در سایر مناطق جغرافیایی فعالیت می‌کند. ب) متنوع سازی تجاری که طی آن شرکت از نظر فعالیت دارای تنوع بوده و در دو یا چند بخش مختلف از بازار فعالیت می‌کند و هر قسمت تجاری جزیی قابل تفکیک از واحد تجاری است که یک محصول یا خدمت یا گروهی از محصولات یا خدمات مرتبط را ارایه می‌کند و دارای مخاطره و بازده‌ای متفاوت از سایر قسمت‌های واحد تجاری است. در این پژوهش تاثیر متنوع سازی شرکتی بر راهبری شرکتی در چرخه عمر شرکت بررسی گردید. دوره مورد پژوهش یک دوره زمانی پنج ساله بر اساس صورت‌های مالی سال‌های 1386 تا 1390 و جامعه آماری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. روش آماری مورد استفاده تحلیل پانلی می‌باشد. در راستای هدف پژوهش یک فرضیه تدوین شده است که این فرضیه دارای سه فرضیه فرعی می‌باشد. همانطور که نتایج آزمون‌های آماری نشان می‌دهد در فرضیه اصلی متنوع سازی تجاری اعم از متنوع سازی تجاری و جغرافیایی بر راهبری شرکتی در دوران افول و رشد شرکت تاثیر دارند.
    Abstract
    Diversification is a form of corporate strategy used by many managers to improve the performance of their firms. Firms are different in terms of diversity of activities and geographical diversity. Diversity is explored from two perspectives: A) geographical diversification and B) business diversification. Accordingly, the effect of corporate diversification on corporate governance in the company's life cycle was analyzed in this study. The study was conducted based on financial statements in a five-year period from 2007 to 2011 on a population of firms listed in Tehran Stock Exchange. The data were analyzed using panel analysis in this study. The results of the testing the main research hypothesis showed that diversification including business diversification and geographical diversification affects the corporate governance at the time of the firm growth and decline. Keywords: corporate diversification, business diversification, geographic diversification, corporate governance, corporate life cycle