عنوان پایاننامه
بررسی ویژگیهای تکنیکی ساز نی جهت دستیابی به اصول انطباق رپراتور موسیقی ایرانی برای این ساز
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64923
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمد میرزایی کوتنایی
- استاد راهنما
- داریوش طلائی, هومان اسعدی
- چکیده
- چکیده موسیقی کلاسیک ایرانی، همچون هر سامانهی موسیقایی دیگر، برای بیان خود از ابزارهای اجرایی خاصی بهره میبرد. این موسیقی، با وجود ماهیتِ کم و بیش مشخص خود، بسته به ابزاری که به بیان آن میپردازد، شکلهای گوناگونی به خود میگیرد. در این میان، ابزار بیانی، عمدتاً تأثیر خود را بر آن چه که در موسیقی ایرانی «بافت» خوانده شده است اعمال میکند. در فصل اول این پژوهش، پس از تبیین مفهوم بافت در موسیقی ایرانی و بر شمردن انواع آن، با این ذهنیت که فنون و تکنیکهای اولیهی هر ساز موجبات به وجود آمدن بافت را فراهم میآورند، به بررسی فنون اولیهی اجرایی در ساز نی پرداخته شده است. همچنین، در فصل دوم، تعداد سی و چهار نمونهی مختلف از جملات، موتیفها، و حالاتِ موجود در ردیف میرزا عبدالله، و امکاناتی که ساز نی میتواند در جهت غنای بافت آنها در اختیار نوازنده بگذارد، بررسی شده است.
- Abstract
- Iranian classical music, like any other musical system, employs particular performing devices to express itself. In spite of its relatively definite nature, it is subject to form differently depending on the instrument it utilizes for expression. Meanwhile, the instrument used for expression exerts its influence on what is known as "texture" in Iranian music. The first chapter of this study looks at the primary approaches to performance by Ney, after providing an explanation for the concept of texture in Iranian music and naming its types, considering the fact that fundamental techniques and skills of every instrument lead to the formation of texture. In the second chapter, thirty-four different samples of musical motifs and phrases taken from Mirza Abdollah's Radif are discussed, as well as the techniques thatNey can offer to enrich their texture in musical performance. Keywords: Iranian Classical Music, Texture in Iranian music, perofrmance techniques of Ney