عنوان پایاننامه
بررسی صحنه های ملاقات در آثار نمایشی برنارماری کلتس
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1849;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71687
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مرضیه هاشمی خانکهدانی
- استاد راهنما
- ناهید شاهوردیانی
- چکیده
- چکیده: برنارماری کلتس، نمایشنامه نویس معاصر فرانسوی، که غالب آثارش برگرفته از تجربیات شخصی اش از زندگی در جامعه ی چندملیتی فرانسه و کشورهای دیگر هستند، نویسنده ای است که روح و کلام و الهاماتش متاثر و محدود به فرهنگ اروپایی نمانده است. وی در دومین بخش آثار خود که نمایشنامههای "شب پیش از جنگلها"، "نبرد سیاه و سگها"، "بارانداز غرب" و "درخلوت پنبهزارها" را شامل میشود، ترسیم تازه ای از ارتباطات انسانی درعصر حاضر را ارائه می کند. غالب نمایشنامه های کلتس به صحنه ی ملاقات، مذاکره و گاه مجادله ی شخصیت هایی بدل می شوند که، بر خلاف انتظار، به واسطه ی مشترکاتی که می توانند با یکدیگر داشته باشند در کنار هم به روی صحنه آورده نشده اند بلکه افرادی هستند که منافع آنها باهم درتقابل است. هدف این پایان نامه نشان دادن منحصر به فرد بودن ساختار و محتوای صحنه های ملاقات در نمایشنامه های این نویسنده است . تقابل شخصیت هایی از نژادها و فرهنگهای گوناگون، ناهمگونی و ناهنجاری فضاهای نمایشی، مجموعا مکانی استعاری از دنیای چند ملیتی امروز را به صحنه می آورد که دربطن آن زبان کلتس، چند زبانه و شاعرانه، می نماید. به طور خاص، تحلیل شخصیت ها و تقابل آنها و همچنین بررسی جنس ارتباط کلامی که بین آنها برقرار میشود، نشان خواهد داد چگونه کلتس تحت ساختاری یکسان و تکراری، جنبه های مختلفی از صحنه ی ملاقات را درآثارش به تصویر کشیده است. تقابل انسانی از طریق مذاکره و حل و فصل اختلافات به عنوان جایگزین خشونت، خصوصیت غالب این ملاقاتهاست. در دورانی که نژادپرستی و فردگرایی به اشکال گوناگون، بر ارتباطات انسانی سایه افکنده اند و در عین حال ارتباط بین فرهنگ ها به صورت امری بدیهی و اجتناب ناپذیر درآمده است، کلتس، با جهان بینی خاص خود، ملاقات شخصیت های در حاشیه، خاموش، بیصدا وغریبش، که قربانیان شرایط زندگی مدرن هستند را به نحوی ترتیب می دهد که ارتباط انسانی و امکان تعامل و توافق بین آنها میسر گردد، هرچند محدود به نوعی معامله و رابطهای تجارتگونه باشد .
- Abstract
- Dans la deuxième période de son œuvre, le dramaturge contemporain français Bernard-Marie Koltès, crée des occasions de rencontre entre les personnages issus de différentes races, cultures et nationalités. Il nous a laissé des pièces dans lesquelles cette rencontre se trouve à la base de l’inspiration artistique et la formation du texte. L’hétérogénéité des espaces théâtrales et la thématique de l’altérité, inspirée de son expérience personnelle de vie au sein de la société multinationale française et de ses voyages en Afrique, en Amérique latine et aux Etats-Unis, évoquent dans son œuvre une métaphore de notre monde, dans lequel, l’individualisme et le racisme influencent toujours le concept du rapport avec l’autre en tant qu’une question majeure. La particularité de la notion de la rencontre chez lui, permet d’élaborer une scène où la relation avec l’autre se limite à l’existence d’un intérêt qui se négocie. Ce mémoire de recherche essaye, par une étude analytique, d’inspecter les différents aspects de la scène de rencontre dans les pièces de cette période de l’œuvre de Bernard-Marie Koltès, afin de dévoiler une structure commune et répétitive selon laquelle les paramètres s’assemblent et organisent la scène de la rencontre, reflétant une continuité dans la vision du monde chez Koltès et son regard sur la notion de l’échange dans notre monde et la négociation en tant qu’une manière de régler les conflits, en substituant la violence.