عنوان پایان‌نامه

صلح در اسلام و گفتمان های اسلامی معاصر



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "صلح در اسلام و گفتمان های اسلامی معاصر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روابط بین الملل
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3692;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65817
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    حسین ناوشکی
    استاد راهنما
    حمیرا مشیرزاده

    صلح همیشه یکی از دغدغه¬های اصلی بشر در طول تاریخ بوده است. در دهه¬های اخیر به اهمیت صلح توجه بیشری شده است مخصوصا پس از از بین رفتن نظام دوقطبی این توجه دو چندان شده است. این صلح خواهی جهانی با تبلیغات کشورهای غربی مبنی بر خشونت¬طلبی دین اسلام و مسلمانان هم‌ زمان شده است. در حال حاضر کشورهای غربی چهره¬ای از اسلام ارائه می‌کنند که گویی اسلام یک دین خشونت‌طلب است و مسلمانان را به عنوان تروریست و کسانی که خواهان کشتن غیر مسلمانان می‌باشند معرفی می‌نماید و در عرص? واقعیت نیز ما هر از چند گاهی شاهد جنایات گروه¬های اسلامی تندرو هستیم این در حالی است که اکثر مسلمانان خود را طرفدار صلح می¬دانند. به همین جهت در این پژوهش به بررسی گفتمان¬های اسلامی معاصر پرداخته و جایگاه صلح را در نظریات و رویکرد¬های ایشان بررسی کند. این پژوهش در چهار فصل تنظیم شده است. از آنجایی¬ که در این پژوهش از روش گفتمانی لاکلا و موف استفاده می¬شود ابتدا در فصل اول به بررسی گفتمان لاکلا و موف به عنوان یک روش توصیفی و یکی از روش¬های جدید می¬پردازیم و در ادامه به بررسی سه گفتمان اسلام¬گرای معاصر که نماینده سه جریان اصلی اسلام¬گرایی معاصر می¬باشند بررسی شده است. ابتدا گفتمان اخوان المسلمین مصر که یک گروه تقریبا میانه رو اسلام سنی و با نفوذ فراوان در سایر کشورهای عربی می‌باشد سپس گفتمان اسلام¬گرایان جهادی¬ را که یک گفتمان رادیکال در اسلام سنی و در حال گسترش هم می‌باشد بررسی شده است و در ادامه گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی که از درون گفتمان تشیع بوجود آمد و توانست بعد از انقلاب 1357 به موقعیت هژمونیک دست یابد بررسی شده است. با بررسی¬های انجام شده می¬توان گفت که گفتمان اخوان¬المسلمین اصل اولی خود در رابطه با غیر مسلمانان را صلح قرار داده و جهاد را فقط برای دفاع از قلمرو اسلامی جایز می¬داند. گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی نیز اگرچه بر وجوب جهاد ابتدایی تأکید دارد اما از آنجایی که جهاد ابتدایی را منوط به اذن امام معصوم می¬داند در دوران غیبت جهاد به حالت تعلیق در می¬آید و فقط جهاد دفاعی را جایز می¬داند در نتیجه در زمر? گفتمان¬های صلح محور قرار می¬گیرد اما از انجایی که گفتمان اسلام¬گرایان جهادی بر وجوب جهاد ابتدایی تأکید دارند و معتقدند که تا مسلمان شدن تمام دنیا جهاد واجب است می توان گفت در این گفتمان صلح جایگاهی نداشته و اصالت با جنگ و جهاد می باشد.
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد