طراحی رابط وب قابل اعتماد از طریق درک کاربر از امنیت و حفظ حریم خصوصی در کسب و کارهای کارآفرینانه الکترونیکی مورد مطالعه انجمن های آریرانگ فا، پت و مت و نو عروس
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- فناوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64876;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 570
- تاریخ دفاع
- ۰۸ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- نجمه موجودی
- استاد راهنما
- مهران رضوانی
- چکیده
- گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد زندگی بشر تحولی بنیادین ایجاد کرده است و دنیای کنونی را در جریان یک انقلاب کامل قرار داده است. در مدل های کسب و کار با مشتری (B2C) رابط وب و اعتماد مشتریان از فاکتورهای کلیدی و از عناصر اصلی موفقیت تجارت است. رشد و ارتقاء و استفاده بهینه از امنیت، حفظ حریم خصوصی و اعتماد از عناصر مهم برای حمایت از رشد کسب و کارها در تجارت الکترونیک هستند. ما در این پژوهش به دنبال ساز و کارهایی به منظور طراحی یک رابط وب از طریق یافتن مهمترین ابعاد و شاخص های قابل اعتماد که منجر به درک امنیت و حفظ حریم خصوصی برای کاربران مختلف می گردد شده ایم. گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات پژوهش از منابع کتابخانه ای، مقالات بازه زمانی 1890 تا 2013 و کتابهای مورد نظر استخراج شده است. این تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش نمونه گیری تصادفی از بین اعضای جامعه ی تحقیق انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، روش تحقیق کمی از نوع همبستگی که از شاخه های روش های توصیفی است، می باشد. سوال های تحقیق از طریق معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی و با کمک دو نرم افزار PLS Smart و SPSS مورد بررسی قرار گرفتند. برازش کلی مدل های اندازه گیری، ساختاری و مدل کلی تائید گردید، همچنین ثابت شد که تقریبا نیمی از اثر کل رابط وب بر اعتماد الکترونیک از طریق غیر مستقیم توسط متغیر میانجی امنیت و حفظ حریم خصوصی تبیین می شود، و در سطح اطمینان 0.95، تاثیر دو متغیر سطح دانش و آگاهی و سن به عنوان متغیر تعدیلگر تائید و ثابت شد که متغیر جنسیت رابطه میان رابط وب سایت و اعتماد الکترونیک را تعدیل (قوی یا ضعیف) نمی کند. واژگان کلیدی: اعتماد الکترونیک، رابط وب سایت، امنیت، حفظ حریم خصوصی، کسب و کارهای کارآفرینانه الکترونیکی
- Abstract
- Development of ICT in all aspects of human life has created a fundamental change and has created a complete revolution in current world. In business to customer (B2C) models, web interface and trust of customers are key factors and important elements of business success. Growth, promote and optimum use of the security, privacy and trust are important elements to support the growth of e-commerce businesses. In this research, we seek mechanisms to design a web interface by finding the most reliable dimensions and indicators that contribute to understanding the security and privacy of users. Data gathering in the field of theoretical and research literature have been extracted from library resources, articles and books in the period of 1890 to 2013. This research uses questionnaire and random sampling have been carried out among members of the research community. The present study from the point of object is practical and from point of data gathering is correlational quantitative research that is one of the branches of descriptive methods. Research questions were examined through structural equations and partial least-squares method with the help of PLS Smart and SPSS. Overall fit of the measurement model, structural and general model has been approved, it was also demonstrated that almost half of the total effect of web interface on the electronic trust indirectly explained through security and privacy mediator variables, and at the confidence level of 0.95, the impact of knowledge level and age variables are confirmed as mediator and approved that gender variable doesn t moderates the relationship between web interface (strong or weak) and electronic trust. Keywords: Electronic trust, Web interface, Security, Privacy, Electronic entrepreneurial businesses