عنوان پایان‌نامه

شناسایی تأثیر استراتژی کارآفرینی شرکتی بر رشد شرکت های دانش بنیان مطالعه موردی: شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان قزوین




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65517;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 577
    تاریخ دفاع
    ۱۴ مهر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    نرگس ایمانی پور

    سازمان های امروزی بی وقفه تلاش می کنند تا خود را از رقبایشان متمایز کنند. در این بین شرکت های دانش بنیان دارای قابلیت های مهمی چون رقابت مثبت، زایش و توسعه هستند و متناسب با اقتصاد در حال رشد می باشند. شرکت های دانش بنیان توانمندی ویژه ای در استفاده از فناوری برای رشد سریع دارند در این سازمان ها نتیجه همکاری اجزا، موجبات رشد را فراهم می کند. شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های پویایی، تطبیق پذیری با شرایط محیط و انعطاف‌پذیری بالا، دارای ظرفیت مناسب برای روبرویی با شرایط تحریم می باشند. از این رو توجه به رشد این شرکتها و توانمند سازی آنها یکی از موضوعاتی است که در سالهای اخیر مورد توجه تحقیقات کارآفرینی، سیاست گذاران و همین طور صاحبان این کسب وکارها قرار گرفته است. مطالعات نشان داده که استراتژی کارآفرینانه نقش مهمی در رشد شرکتها دارد. مطابق با مفهوم کارآفرینی استراتژیک، استراتژی کارآفرینی شرکتی دلالت بر وجود توجه آگاهانه و مستمر به فرصت های کارآفرینانه در اهداف استراتژیک بنگاه، برای مقاصد رشد و مزیت جویی دارد. از این منظر هدف از این تحقیق حاضر شناسایی تاثیر استراتژی کارآفرینی شرکتی بر رشد شرکتهای دانش بنیان می باشد . این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به لحاظ روش تحقیق از شاخه ی توصیفی همبستگی می باشد. جامعه ی آماری این تحقیق مدیران و پرسنل کلیدی شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان قزوین می باشد. عناصر استراتژی کارآفرینی شرکتی در مطالعه حاضر عبارتند از: معماری سازمانی حمایت گر از کارآفرینی، چشم انداز استراتژیک کارآفرینانه، رفتار و فرآیندهای کارآفرینانه که نقش این عناصر، در بین ‎60 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان قزوین، آزمون شده اند. تعداد حجم نمونه در این مطالعه نیز از طریق جدول مورگان مشخص گردید. برای گرد آوری داده ها از ابزار پرسشنامه و برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. آزمون فرضیه ها در این بررسی از طریق مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) و به کمک نرم افزارهای Smart PLS3 , SPSS انجام پذیرفت. نتایج نشان می دهد که استراتژی کارآفرینی شرکتی تاحدودی بر روی رشد شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مورد مطالعه تاثیر دارد و از میان ابعاد استراتژی کارآفرینی شرکتی، بعد چشم انداز استراتژیک کارآفرینانه بیشترین اثرگذاری را در رشد شرکتهای دانش بنیان دارد. واژه های کلیدی: استراتژی کارآفرینانه، استراتژی کارآفرینی شرکتی، رشد، شرکت دانش بنیان
    Abstract
    Modern organizations try promptly to distinguish themselves from their competitors. Among other organizations, Knowledge based firms have important capabilities such as positive competition, production and development and are proportional to the growing economy. Knowledge based firms have a particular ability to use technology for quick growth. In these firms, member s cooperation results in the growth of them. Knowledge based firms, due to their traits, dynamism, adaptation to the surrounding environment and high flexibility have a suitable capacity to encounter the sanctions. According to what mentioned above, paying attention to the growth of these firms and empowering them are some of the matters that should be considered by politicians and the owners of these businesses. The nature of new investments growth, especially knowledge based firms and the role of entrepreneurial strategies in the growth of these firms is an important issue. In this article has been tried to recognize the role of corporate entrepreneurship strategies in the growth of knowledge based firms. According to strategic entrepreneurship concept, corporate entrepreneurship strategy denotes the existence of a wise and constant attention to the entrepreneurial opportunities in the strategic goals of the institution for beneficial and growth purposes. From this point of view, the goal of this study is to recognize the effects of corporate entrepreneurship strategy on the growth of knowledge based firms. This is a practical research and is in the descriptive correlation branch. Statistical community of this study is the managers and key staffs of knowledge based firms which are located in Qazvin Science and Technology Park. Corporate entrepreneurship strategy components in this study are: pro-entrepreneurship organizational architecture, entrepreneurship strategic vision and entrepreneurial processes and behaviors whose roles have been examined among 60 knowledge based firms in Qazvin Science and Technology Park. Sample mass number in this study has been defined by Morgan chart. In order to accumulate data questionnaires were used and for data analysis, confirmatory factor analysis has been used. Hypothesis examining in this study has been done by structural equation modeling, from partial least squares (PLS-SEM) point of view with the help of Smart PLS3, SPSS software. The results show that corporate entrepreneurship strategy has been partly effective on the growth of knowledge based firms located in Qazvin Science and Technology Park and among the aspects of the corporate entrepreneurship strategy, entrepreneurship strategic vision has had the most effects on the growth of knowledge based firms respectively. Key words: Entrepreneurial Strategy, Corporate Entrepreneurship Strategy, Growth, Knowledge based firms