عنوان پایاننامه
نوازندگی در دستگاه همایون و بررسی مشخصه های سبک شناسی نوازندگی استاد کسایی
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64660
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمدرضا زینعلی
- استاد راهنما
- داریوش طلائی, هومان اسعدی
- چکیده
- کسایی شیوهی نوینی در نی نوازی بوجود آورد که با شیوههای قبل از وی بسیار متفاوت است، اما مشخصههای سبک شناسانهی نوازندگی کسایی چیست؟ برای دستیابی به این پاسخ از تمامی منابع موجود بهره گرفته شده است، از جمله مطالعه و بررسی آثار صوتی و تصویری بجا مانده بصورت عمومی و خصوصی و نیز نظرات شفاهی و کتبی برخی از استادان موسیقی در این خصوص و همچنین امکان بهرمندی نگارنده از محضر ایشان که در نتیجه میتوان برخی از مشخصههای سبک شناسانه نوازندگی وی را چنین برشمرد: صدای بم در نوازندگان قبل از کسایی قدری از بمنرم بیشتر است و صداهای اوج، غیث و پسغیث با رگههای از هوا همراه است، اما صدای بم در نوازندگی کسایی قوی و داری حجم زیاد و صداهای اوج، غیث و پسغیث صاف و شفاف و کنترل شده است. اجرای تمامی دستگاههای موسیقی ایران که قبل از وی مقدور نبوده، موسیقی وی تابع مکتب آوازی اصفهان است. وی سه روایت مختلف از ردیف موسیقی ایران ارائه داده است. اغلب جملهها وی آوازی و بر اساس هجاهای شعری که در ذهن دنبال میکرد اجرا شده است. استفاده از نتهای کشیده در جملات، عدم فشردگی و باز بودن فیگور و موتیفهای جملات، توجه و استفاده از سکوت در بین جملات موسیقی، در نوازندگی تم یا ملودی را بهصورتهای مختلف بسط و گسترش داده است. سعی در بروز حال و احساس گوشهها و قطعات موسیقی، انبساط خاطر در نوازندگی. توجه بسیاری به رعایت داینامیک و ایجاد حالتهای قطعات موسیقی کرده است. جملات اجرا شدهی وی دارای نتهای مقطع و متصل، تکیه به نغمه بالا و پایین، تریل، باتری است. از آرپژ و آکوردهای شکسته استفاده نموده. در اجراها گاهی مدگردی و به مدهای دیگری رفته است. چهار مضراب با نی اولین با توسط کسایی اجرا شده است. وی با استفاده از طولهای مختلف نی در ارکستر و همنوازیها بیشتر از قبل شرکت نموده است. ساخت قطعات زیادی را از جمله کاروان شهر و امید. کلیدواژه:نی، کسایی، موسیقی ایرانی، نوازندگی و مکاتب آوازی
- Abstract
- Abstract: Kasayi created a new method in ney playing that is very different with the methods before him, but what is stylogistic specifications of kasayi playing? To attain the response, all the present resources are being exploited, include studying & considering sonic & visual works left publicly & privately & also written &oral ideas of some music masters in this regard & also the possibility of writer benefiting of his presence that some stylogistic specifications of his playing can be enumerated like this: bass voice in the players before kasyi is a little more than soft bass & peak voices, Qeys & post-Qeys is accompanied with a traces of air, but bass voice in kasayi playingis strong & high volume & peak voices, isQeys, post-Qeys, transparent & controlled. Playing all Iran musical plants that has not been possible before him, his music follow Isfahan sonic school. He has presented three narration from lran music row. Most of his sentences is sonic & is executed based on poetic norms he would have followed in the mind. Using long nets in sentences, non – jam & figure opening & sentences motifs, attention & using silence among music sentences, has extended melody or theme in dfferent manners in playing. Trying to divulge the sense of music pieces, mind pleasure in playing, has given much attention to observing dynamics & creating manners of music pieces. His executed sentences possess distinct & continuous nets, accent on up & down song, trill& buttery. It has used arpege & broken accords, sometimes accent pass in executions & has gone other accents. The pick with reed is played by kasayi for the first time. He has participated in orchested & coplayings using reed different lenght more than before. Key Word: Hasan kasaee, Ney,Iranian musical.instrument playing