عنوان پایان‌نامه

رابطه آن با میزان برخورداری معلمان از مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با کاربرد روش های تدریس فعال توسط آنان



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه آن با میزان برخورداری معلمان از مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با کاربرد روش های تدریس فعال توسط آنان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64814;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2222
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    عشرت پرپنجی
    استاد راهنما
    محمد جوادی پور

    پژوهش حاضر به منظور بررسی « رابطه ی میزان برخورداری معلمان از مهارت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات با کاربرد روشهای تدریس فعال توسط آنان » انجام گرفت . جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی منطقه اسلامشهر ، درسال تحصیلی 93-92 و به تعداد 1122 نفر که حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 286 نفر محاسبه گردیده است . تحقیق حاضر از نظر گرد آوری اطلاعات ، توصیفی – همبستگی است و از نظر هدف تحقیق ، کاربردی می‌باشد . جهت گرد¬آوری داده¬ها¬ی مورد نیاز از دو پر¬سشنامه ، شامل پرسشنامه¬ی سنجش میزان برخورداری معلمان از فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات (ایرجی ، 1390) و پرسشنامه¬ی کاربرد روشهای تدریس فعال ( مقصودی ، 1390 ) استفاده شده است . تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار استنباطی شامل آزمونt¬ تک گروهی، همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی چندگانه، آزمون F تحلیل واریانس و آزمون t دو گروهی مستقل و آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی و نمودارهای مختلف، جهت بررسی متغیرهای جمعیت‌شناختی نمونه آماری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده که میزان برخورداری از فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات و میزان استفاده از روش¬های تدریس فعال معلمان مورد مطالعه کمتر ازمیانگین جامعه بوده ، اما بین میانگین استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات معلمان مورد مطالعه و میانگین جامعه تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین بین میزان برخورداری معلمان از فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات و کاربرد روش‌های تدریس توسط آنان رابطه¬ی معنادار، اما ، درحد ضعیف وجود دارد . نتایج به¬دست آمده از آزمون متغیرهای جمعیت شناختی نشان¬می¬دهد با 95% اطمینان بین میزان برخورداری معلمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد آنان برحسب سابقه تدریس، تفاوت معناداری وجود ندارد ، اما بین تحصیلات و سن رابطه معنادار وجود دارد . کلید واژه ها: فن آوری اطلاعات وارتباطات ، روش تدریس فعال ، معلمان ، دوره ابتدایی.
    Abstract
    The relationship between the extent of teachers ? skills of information and communication technology wiht their applying active teaching methods in primary schools Eslamshahr area . Abstract The present study has been done in order to examine the relationship between the extent of teachers' enjoying from the skills of "information technology and communication" and applying of teaching methods by them. The examined community of this research including all primary school teachers_1122 people_ of Eslamshahr area, during academic year 1392_93; has been calculated the sample volume according to a simple method of random sampling and Cokeran 286people formula. However the present study is descriptive – associative in accumulating information and is applicable in purpose. Here in this research we have used two kinds of questionnaires in order to collect the required data including the measurement of the extent of teachers' information and communications questionnaire(Iraji1390) and their applying of active teaching methods questionnaire( Maqsoudi, 1390). Analysis of information in this research has been done by using the inferential statistics including a single group –test of Pearson, a multiple linear Regression analysis, testing and analysis of variance F and an independent two- group test and descriptive statistics including the tables and distribution of different figures to investigate the demographic variables of the statistics sample. The results of the study has shown that the teachers' enjoyment of communications and information technology and the extent of their use of active teaching methods is less than the average of the society but there is no difference between the average of the use of information and communications technology by the examined teachers and teachers of societyAlso there is a meaningful but weak relationship between t teachers' enjoyment of information technology and communications And applying of teaching methods by them. The results obtained from the demographic variables test show with 95% confidence there is no significant difference between the teachers enjoyment' of communications and information technology and their performance in terms of the teaching of history, while there is a tangible relation between the education and age. Keywords: information technology and communications, teaching methods, teachers, primary period .