عنوان پایان‌نامه

مهد تلفیقی بستری برای تعامل کودکان و نگاهی نو به توانبخشی (مطالعه موردی:تلفیق کودکان مبتلا به اختلالات جسمی-حرکتی و عادی



    دانشجو در تاریخ ۰۷ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مهد تلفیقی بستری برای تعامل کودکان و نگاهی نو به توانبخشی (مطالعه موردی:تلفیق کودکان مبتلا به اختلالات جسمی-حرکتی و عادی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66586
    تاریخ دفاع
    ۰۷ تیر ۱۳۹۳
    دانشجو
    نسیم رزاقی
    استاد راهنما
    عیسی حجت, علیرضا عینی فر

    بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران خردسالی و اوایل کودکی است. چراکه در این دوران کودکان مفاهیم پایه و برخی از هنجارها و باورهای اجتماعی را می¬آموزند؛ که در شکل¬گیری عادات، نقش¬ها، علایق و رشد بسیاری از مهارت¬های آنها تاثیرگذار است. به همین جهت بهره¬مندی از آموزش و پرورش مناسب مطابق با هنجارهای اجتماعی و فرهنگی برای تمامی کودکان در سطوح مختلف توانایی ضروری است و حق طبیعی تمامی کودکان بهره¬مندی از موقعیت¬های واقعی، طبیعی و ایمن در محیطی با کمترین محدودیت می¬باشد؛ محیط¬های که صرفا به دلیل عدم توانایی کودکان در زمینه¬های خاصی سبب محرومیت آنها از حضور در کنار سایر همسالان نگردد و از به حاشیه رانده شدن این کودکان جلوگیری نماید. در این راستا پژوهش حاضر (مطالعات و طراحی) با هدف ایجاد محیط تلفیقی – پرورشی برای کودکان در دوران پیش از دبستان و با مطالعه موردی تلفیق کودکان مبتلا به اختلالات جسمی- حرکتی و عادی شکل گرفته است. برای دستیابی به این هدف نخستین سوال مطرح شده؛ ضرورت ایجاد محیط تلفیقی - پرورشی با مشخصات ذکر شده در کشور می¬باشد و پس از آن دو پرسش، بستر مناسب برای شکل¬¬گیری محیط تلفیقی - پرورشی و ویژگی¬های کالبدی این محیط¬ها به منظور استفاده فعال کودکان مورد بحث در دوران پیش از دبستان در این پژوهش مطرح می¬باشد. در خصوص سوال نخست پژوهش، نتایج مطالعات نظری و میدانی انجام شده در مرحله آغازین کار (پیش از تحویل پروپوزال) بیان کننده این مطلب است که، ایجاد محیط تلفیقی - پرورشی در دوران پیش از دبستان در کشور به جهت نیاز کودکان مبتلا به اختلالات جسمی- حرکتی به آموزش مهارت¬های مورد نیاز در کنار فعالیت¬های توانبخشی و نقش حضور در محیط¬های مذبور در افزایش مشارکت کودکان در جامعه به ویژه در سال¬های بزرگسالی و با توجه به رویکرد جدید سازمان آموزش و پرورش کشور به تلفیق کودکان در مراکز آموزشی ضروری می¬باشد. همچنین در راستای پاسخ¬گویی به دو پرسش دیگر پژوهش، نتایج مطالعات انجام شده در سطح نظری(بررسی مفاهیم و نظریات مطرح در حوزه¬های کودک و تعاملات انسانی ، محیط و تعاملات انسانی و یکپارچه¬سازی آموزش در دوران مذبور )و در سطح میدانی (نظرسنجی از والدین کودکن دو گروه مورد بحث، کادر آموزشی مهد¬های کودک و کادر توانبخشی مراکز روزانه توانبخشی ویژه کودکان زیر 14 سال و
    Abstract
    Abstract: Undoubtedly one of the most important and most influential periods in one’s life is the childhood period. Given that children during this period of their lives are confronted with the essential concepts and some of the distresses and social beliefs that are influential in the development of their habits, characters, and skill sets. As a result, the benefits of appropriate education conforming to social and cultural norms for all children at different levels of abilities seem to be necessary, which is the natural right of all children benefiting from real, natural, and safe situations in the least restrictive environment; environments which simply because of the inability of children in certain fields would not be depriving their presence amongst their peers, while preventing marginalization of these children. Accordingly, the present study (Research and Development) is formed with the aim of creating an integrated - educational environment during the pre-school years and with the case study on the integration of children with normal or physical movement impairments. In this regard, the results of studies both as in specified theoretical and field levels show the most appropriate environment for the formation of integrated pre-schooling environment is the integrated-educational environment where the three main functions are identified as; health promotion, interaction levels elevation, and promotion of knowledge and skill set levels of children. Also at a macro level look, the most important factor in an integrated care environment is the appropriateness of environment with the needs, desires, and abilities of all children. Thus the results of the present study at the macro level indicate formulation of appropriate policies and strategies on an average scale in developing plans and strategies for implementation, and at the micro level helping to develop an integrated - educational environment for the purposes of benefiting children afflicted with phy