عنوان پایان‌نامه

بررسی تحلیلی و مقایسه ای ویژگیهای زیستی و روانی - اجتماعی والدین خویشاوند ( با پیوندهای شش گانه پدر محور و مادر محور) و والدین غیر خویشاوند با بیش از یک فرزنداستثنایی




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40100;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1399ع
    تاریخ دفاع
    ۱۵ دی ۱۳۸۷

    هدف پژوهش حاضر بررسی تحلیلی و مقایسه ویژگی های زیستی، شناختی، روانی و اجتماعی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی می باشد. به این منظور 99 خانواده با بیش از یک فرزند استثنایی شناسایی شدند که از این تعداد 41 خانواده خویشاوند و 58 خانواده غیر خویشاوند هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی تحلیلی و مقایسه ویژگی های زیستی، شناختی، روانی و اجتماعی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی می باشد. به این منظور 99 خانواده با بیش از یک فرزند استثنایی شناسایی شدند که از این تعداد 41 خانواده خویشاوند و 58 خانواده غیر خویشاوند هستند. اطلاعات از طریق پرسشنامه ای که توسط متخصصان این رشته تنظیم گردیده که روایی و پایایی مورد قبول می باشد استفاده شده است. داده های بدست آمده از طریق محاسبه فراوانی، درصد و انجام آزمون مجذور خی دو و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، و نتایج نشان داد که: بیش از یک فرزند استثنایی هستند، 51 درصد دارای بیش از یک فرزند آهسته گام، 23 درصد دارای بیش از یک فرزند کم شنوا و ناشنوا، 6 درصد دارای بیش از یک فرزند نابینا و کم بینا، 17 درصد دارای بیش از یک فرزند چند معلولیتی می باشند. کلید واژها :والدین با بیش از یک فرزند استثنایی، ویژگی زیستی، شناختی. روانی ، اجتماعی
    Abstract
    The purpose of this thisis is analytical investigation and the comparison of biolojical , cognitive and phcological – social characteristics of relative parents with non-relative ones who have more than one exceptional child. So, ninety – nine families with more than one exceptional child were studied. Forty –one families were relatives and fifty – eight were non – relative. Thisis tries to, analytically inventigate different features of these families. All the in formation has been obtahned therouhg a questionnaire mode by the specialistis in this field. The stability and reliability of this questionnaire are acceptable. The facts and information got through calculating ferequency, percentage , Chi- square and Fisher exact test , were analyzed. The results demonstrated that fifty – one percent of those families had more than one slow – pace child , twenty – four percent with more than one low- hearing and deaf child , seven percent with more than one seeing and low – seehng child and finally eighteen percent with more than one multi – infirmity kid(child). Key words : parents with more than one exceptional child(kid) , Biologicaj – cognitive characteristics , Psychological – social characteristics