عنوان پایاننامه
گذر نظر شیراز پژوهشی بر خاطرات جمعی مردم شیراز،تلاشی بر باز تعریف اماکن خاطره ساز شهر شیراز
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67239
- تاریخ دفاع
- ۰۸ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- رادمان نصیری
- استاد راهنما
- سیدغلامرضا اسلامی
- چکیده
- چکیده: غنای هر جامعه بشری با پیشینه تاریخی اش سنجیده می شود؛ فرهنگ و تمدن پشتوانه هر ملتی است و با گذشت سال ها و قرن ها این شالوده معنوی است که بنای هر ملت را پا بر جا نگه می دارد. با این توضیحات می توان گفت که کم شدن ارتباط موثر و دوطرفه جامعه با میراث محسوس و نامحسوسش (از جمله هنــرها و آداب و رسوم ملی و میهنی) اولین قدم در راه ضعف و در نهایت اضمحلال آن است. معضل امروز جامعه ما نیز فاصله روزافزونی است که میان ایرانیان و هویت ایرانیشان در حال شکل گیری است؛ دور شدن ما از میراث مشترکمان در محدوده مرزهای سیاسی، جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی ایران هم در مقیاس های خرد (شهری، قومی، نژادی، زبانی و...) و هم در مقیاس کلان ملی بارز است و لذا احساس خطر از این جهت و تلاش در جهت کمک به اصلاح آن منطقی است. با این وجود امروزه فرهنگ غنی ایرانی در دل ایرانیان چون آتش زیر خاکستر است کخ گهگاه بارقه های آن یر می کشد و خودی می نمایاند. بنابراین با عزمی راسخ و اراده ای استوار حقیقت ملت کهن ایران چون ققنوسی سر ازین آتش برخواهد آورد. براین اساس برقراری ارتباط موثر و دوجانبه مابین جامعه و پیشینه فرهنگی اش ضروری است و این مهم میسر نمی شود مگر با به کارگیری مطالعه، پژوهش و برنامه ریزی در فرایند ایجاد بستری فیزیکی که خاص این تعاملات طراحی و ساخته شود، چرا که جامعه امروز هدفمند و بسیار سریع است و نمی توان در مقیاس کلان به امید رخداد های اتفاقی –که عموما بسیار آهسته شکل می گیرند- نشست. گذر نظر جایگاه همه ایرانیان است و تمامی شاخه های فرهنگ و هنر ایرانی؛ مکانی است جامع برای جامعه؛ مکانی در اجتماع تا اجماع؛ و در نهایت: مکانی از هنـر و برای هنـر. از جنبه کمی فضاهای مورد نیاز برای تمامی رسته ها و دسته های ارائه، اجرا، نمایش، برگزاری و عرضه هنرها و آداب و رسوم و آیین های ملی را داراست و همچنین حایز کیفیاتی برگرفته از چندین سده پیشینه این بوم و بر دارد. گذر نظر از جنس معماری است و لازمه مانایی و پایایی یک اثر معمـاری همخوانی با بستر اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی است؛ پس در فرایند تعریف بهترین مفصل اتصال دیروز، امروز و فردا شیراز را برگزیدیم که شهر فرهنگ و هنر و ادب است و شعـر را که فراگیرترین و پربارترین بخش ادبیات فارسی و یکی از برترین جنبه های فرهنگ و هنـر ایرانی است وجایگاهی بی بدیل نزد
- Abstract
- The richness of every human society is measured by its historical background. Culture and civilization form the backbone of every nation and it is the spiritual foundation that strengthens the structure of a country over the years and centuries. Therefore, it can be argued that the loss of effective and interactive relationship of society with its tangible and intangible heritage (such as arts and national customs) leads to confusion, identity loss and the first step of its collapse. Today, the major problem in Iran which is the basis of many current problems in the field of culture is the growing gap between the Iranians and their Iranian identity. The separation from our common heritage within political, geographical, historical and cultural boundaries of Iran is evident both at the micro-level (urban, ethnic, racial, and linguistic) and the national macro-level, therefore, perceiving threat from this aspect and striving to eliminate it seems reasonable. However, Iranian rich culture in the heart of the Iranians is nowadays like fire under the ashes which at times outbursts and erupts. Out of this smoldering fire, therefore, the true reality of this ancient country can be revealed through resolution and determination. Therefore, establishing an effective and interactive relationship between society and its cultural background is necessary and this is not possible except through studying, conducting research and planning in a comprehensive process along with creating the physical context which is designed and developed specifically for these interactions because today’s society is purposeful and everything is happening very fast, as a result, it is not possible to wait for rare fortuitous events to occur at the macro-level. Gozar Nazar is a place for all the Iranians and all branches of Iranian art and culture, it is a comprehensive place for the society, a place in the society to reach consensus, and finally, it is a place of art and for art. I