عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان و نگرش به باورهای مذهبی دانش آموزان دوره اول دبیرستان



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان و نگرش به باورهای مذهبی دانش آموزان دوره اول دبیرستان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64731
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۳

    یادگیری مشارکتی یکی از مهمترین روش های یادگیری فعال می¬باشد که هریک از پژوهش ها ،جنبه های مشخصی از آن رامورد بررسی قرار داده اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم منطقه یک تهران در درس پیام های آسمان و نگرش آن¬ها به باورهای مذهبی می¬باشد که به صورت شبه آزمایشی با دو گروه کنترل و آزمایش با پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه هفتم منطقه یک شهر تهران می¬باشد. روش نمونه گیری به صورت خوشه¬ای چند مرحله¬ای می¬باشد. به این صورت که دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شده و پس از آن به صورت تصادفی دو کلاس پایه هفتم از هر مدرسه انتخاب شد، یک کلاس به گروه کنترل و کلاس دیگر به گروه آزمایش اختصاص داده شد. حجم نمونه 114 نفر بود که 55 نفر به گروه آزمایش و 58 نفر به گروه کنترل اختصاص داده شد. برای اندازه¬گیری پیشرفت¬تحصیلی از پرسشنامه¬ای محقق ساخته و دارای سوالات باز پاسخ استفاده شد. روایی این پرسشنامه توسط معلمانی با تجربه این درس مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن بوسیله همبستگی پیرسون یا پایایی مصححان 84/0 به دست آمد. برای اندازه گیری نگرش به باورهای مذهبی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که بر اساس محتوای کتاب طراحی گردید. این پرسشنامه نگرش به محتوای آموزش داده شده را مورد ارزیابی قرار داده است. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن توسط آلفای کرانباخ مورد تایید قرار گرفته است. به منظور تحلیل اطلاعات به دست آمده با رعایت پیش فرض های کوواریانس از این روش استفاده شده است. نتایج حاصله نشان داد که استفاده از یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان پایه هفتم منطقه یک شهر تهران دارای تاثیر معنی¬دار در سطح 05/0 است. با این حال استفاده از یادگیری مشارکتی تاثیر معناداری بر نگرش دانش آموزان نسبت به باورهای مذهبی نداشت. کلید واژه: یادگیری مشارکتی، نگرش به باورهای مذهبی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان پایه هفتم منطقه یک شهر تهران
    Abstract
    Beliefs of the Female Students in Heavenly Messages Lesson of Seventh Grade of High School Abstract Cooperative learning is one of the major methods of active learning. Every research has investigated a specific aspect of it. This study tries to investigate the effect of cooperative learning on two learning outputs, i.e. educational achievement of seventh grade of high school students in district one of Tehran and their viewpoint toward religious beliefs which is carried out in a semi-experimental way including two control and treatment groups with pre-test and post-test. Research population includes all students of the seventh grade of high school in district one of Tehran. Samples are chosen in multi-stage cluster method. For this, two schools were selected randomly. Then, two class of the seventh grade of each school were selected randomly. One of the classes is devoted to control group and the other to treatment group. Sample includes 114 people, 55 of whom were devoted to treatment group and 58 to control group. For measuring educational achievement a researcher-made questionnaire including open-ended questions is used. Validity of the questionnaire is verified by teachers experienced in the lesson. Reliability which is calculated by Pearson correlation or reliability of correctors is 0.84. To evaluate view toward religious beliefs, a researcher-made questionnaire is used which is designed based on the content of book and evaluates view toward education content. Validity of the questionnaire is verified by experts and reliability is verified by Cronbach`s alpha. This method is also used to analyze information, regarding covariance prerequisites. Results indicate that using cooperative learning has a meaningful effect on the educational achievement of seventh grade students in district one of Tehran at the level of 0.05. However, using cooperative learning did not have a meaningful effect on the student`s viewpoint toward religious beliefs. Keywords: cooperative learning, attitudes toward religious beliefs, academic achievement, seventh grade students