عنوان پایاننامه
بررسی رابطه کار کردهای اجرائی با مهارتهای زبان در کودکان کم توان ذهنی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64899
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- فاطمه براتی
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- چکیده مقدمه: کارکردهای اجرائی شامل برجسته ترین ابعاد و عملیات شناختی است که برای رفتار منسجم و هدفمند نقش پیچیدهای ایفا میکنند. این فرایندها با قشر پیش پیشانی مرتبط است. رشد مناسب گفتار و زبان وکارکردهای اجرائی میتواند پیامدهای قابل ملاحظهای در عملکرد اجتماعی، هیجانی و شناختی فرد داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر در بررسی ارتباط کارکردهای اجرائی با مهارتهای زبانی در کودکان کمتوان ذهنی انجام شدهاست. روش:. 70 دانشآموز کمتوان ذهنی از هر دو جنس و در مقاطع پیشدبستان و دبستان شهرستان شاهرود و منطقه بسطام انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از آزمون عصب روانشناختی کولیج و آزمون رشد زبان فارسی به ترتیب برای اندازهگیری کارکردهای اجرائی و مهارتهای زبانی استفاده شدهاست. مولفههای کارکردهای اجرائی در این پژوهش برنامهریزی، سازماندهی و بازداری پاسخ است و مهارتهای زبان شامل زبان دریافتی، سازماندهی و زبان بیانی است. یافتهها: کارکردهای اجرائی با مهارتهای زبان همبستگی منفی معناداری دارد. در مهارتهای زبانی در خردهآزمونهای واژگان ربطی و واژگان شفاهی پسرها عملکرد بهتری از دخترها دارند. عملکرد آزمودنیها با افزایش پایه تحصیلی در خردهآزمونها و نمرات ترکیبی زبان، رشد و بهبود مییابد. بحث و نتیجهگیری : کارکردهای اجرائی با مهارتهای زبانی رابطه دارد. تنها مولفهای که قابلیت پیشبینی مهارتهای زبانی را دارد بازداری پاسخ میباشد. در عملکرد کارکردهای اجرائی بین دختران و پسران کمتوان ذهنی تفاوت معناداری نیست. بیشترین مشکل دانشآموزان کمتوان ذهنی در مهارتهای زبانی در سازماندهی سپس مهارت بیانی است. واژههای کلیدی: کارکردهای اجرائی، مهارتهای زبانی و کمتوان ذهنی.
- Abstract
- The Study of Relationship Between Executive Functions And Language Skills in Mentally Retarded Children Abstract Introduction: Executive functions include the most prominent aspects of the cognitive operations that are coherent and purposeful behavior which plays a complex role. The prefrontal cortex links with executive function processes. Executive function proper development of speech and language can significantly impact on the social, emotional and cognitive play. Present study investigates the relationship of executive functions and language skills in Mentally Retarded Children. Methods: 70 students of mental retarded of both sexes of Shaharood and Bastam cities from primary school and school were selected. Neuropsychological Coolidge test and test of language development- intermediate (TOLD-I) are used in order to measure executive functions and language skills. Components of executive functions in the research are planning, organization and response inhibition. Language skills include of receptive language, organizing and expressive language. Finding: Executive functions and language skills have a significant negative correlation. Sub-tests of language skills in relative vocabulary and oral vocabulary boys are better performance than girls. Performance on the subtest and composite scores improves with increasing of school grading. Results: executive functions can predict language skills. Response inhibition of executive functions is only component that can predict language skills. In performance of executive functions of mental retardation children, there is no significant difference between girls and sons. The most difficult mentally retarded students in language skills in organization and expression skill. Key words: Executive Functions, Language skills, Mental Retardation.