عنوان پایان‌نامه

بررسی هزینه حمل و نقل دریایی نفت و ارتباط آن با قیمت نفت



    دانشجو در تاریخ ۰۲ دی ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی هزینه حمل و نقل دریایی نفت و ارتباط آن با قیمت نفت" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1045;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37329
    تاریخ دفاع
    ۰۲ دی ۱۳۸۶
    دانشجو
    بهراد مقدم
    استاد راهنما
    عبدالناصر همتی

    با توجه به موقعیت کشورمان از لحاظ جغرافیایی و نزدیکی به آبهای آزاد و نیز واقع شدن در منطقه خاورمیانه که بزرگترین حوزه نفتی جهان می باشد، حمل و نقل نفت خام و مشتقات آن میتواند از موارد قابل اهمیت جهت بحثهای تحقیقاتی باشد. همچنین حجم بالای صادرات نفتی کشورمان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس که بخش عمده ای از آن از طریق نفتکش ها انجام می گیرد بر اهمیت جایگاه این صنعت در میان دیگر صنایع کشورمان می افزاید. با توجه به موارد فوق، در این رساله بر آن شدیم که ضمن آشنایی با صنعت حمل و نقل، به طور خاص به صنعت حمل و نقل دریایی بپردازیم. آشنایی با نفتکش ها و نحوه حمل ونقل، مسیرهای دریایی و دیگر مسائل مربوطه از اهم مطالبی است که در رساله به آن پرداخته شده است. همچنین نگاهی اجمالی به بازار نفت داشته ایم و مرور تاریخی بر قیمت نفت و دلایل وجودی آن آورده شده است و بررسی هزینه حمل و نقل نفت خام طی سالهای مورد نظر در ادامه انجام پذیرفته است. قیمت نفت در حدود 30 سال گذشته شاهد نوسانات شدیدی بوده است. در دهه 1970 میلادی که شوک اول نفتی به دلیل تحریم اعراب بوجود آمد و نرخ نفت خام افزایش چشمگیری یافت و به دلیل افزایش ناوگان حمل و نقل دریایی، این افزایش قیمت نفت به صورت تعدیل شده ای در هزینه های حمل و نقل نمود یافت. سال 1979 میلادی همراه با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن افزایش قیمت نفت و کاهش عرضه آن در مدت زمان خاص بود و در نهایت شوک منفی سوم نفتی که به دلیل عدول عربستان سعودی از سهمیه بندی های اوپک، همه و همه باعث تغییرات قیمت نفت و هزینه های حمل و نقل بود که با استفاده از اطلاعات آماری و روابط اقتصادسنجی در این رساله به مطالعه آن پرداخته شده است.
    Abstract
    Regarding the strategic, geographical location of Iran in the middle east - the biggest region of oil producers - and on the other hand, having access to open seas; transportation of oil and its derivatives would be an important subject for researches. Furthermore, the high volume of exporting oil from Iran and other countries around the Persian Gulf, which is mainly transported by tankers, will highlight the necessity of oil transportation industry versus other industries. The objective of this thesis is to analyze the transportation industry, especially marine transportation. Being familiar to different types of tankers, the systems of transportation, important marine paths and other related subjects are the topics that mentioned in primal chapters. To be more detailed, we needed to have a perspective at oil market as a historical revision and review the cost of transportation of oil in related years. In last three decades, the price of oil has faced tough fluctuation. In 1970s along first oil shock which was caused by Arabs prohibition, the price of oil increased significantly. Although the oil price had a direct relation to transportation cost, new technology in manufacturing tankers caused a slight adjustment in this respect. In 1979, after revolution of Islamic republic of Iran, prices increased and the production had a significant fall as the result of revolution. In the meantime the third negative oil shock which was caused by refusal of Saudi Arabia from its ration had happened. All these factors made an increase in prices of oil and its transportation which will be discussed by statistical information and econometrics relationships in this thesis.