عنوان پایاننامه
طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد ارتقائ عوامل رشد و پرورش کودکان
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65895
- تاریخ دفاع
- ۰۷ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- دینا درگاهی
- استاد راهنما
- علیرضا عینی فر
- چکیده
- خانه مهمترین و اصلیترین فضایی است که انسان از بدو تولد تا انتهای زندگیاش در آن حضور دارد تا آنجا که در کنار دیگر تجارب زندگی میتواند همچون آیینهای، گویای حقیقت درونیانسان و زندگیاشباشد. اما این فضا در سنین کودکی از اهمیت بیشتری برخوردار است .خانه نخستین محیطی است که کودک در آن قرار میگیرد و بستری برای شکلگیری شخصیت، رشد جسمانی و روانی وی محسوب میشود. برای کودک حتی کوچکترین و محقرترین خانه، تجلی نخستین تصور ممکن از عالم است، فضایی است که میتواند در آن رویاهایش را بپروراند و در خیالاتش غرق شود به عبارتی خانه فضای دوران کودکی است.بنابراین نگرش خاص و معطوف به کودکان در حوزه طراحی مسکن، به عنوان بخشی از رسالت تربیتی کودکان که به محیط مربوط میشودضروری میباشد. از این روی این طرح تلاشی در جهت طراحی مجموعه مسکونی با توجه خاص به کودکان به عنوان مهمترین گروه استفاده کننده از فضاهای محیط مسکونی میباشد به شکلی که بتوان با طراحی فضاهای مناسب کودکان، رشد جسمانی و روانی آنها را ارتقاء بخشید. طراحی صحیح مجموعه مسکونی مناسب زندگی کودکان مستلزم بررسی و تبیین نقش عوامل محیطی مؤثر در رشد و پرورش کودکان است. در این راستا مطالعه روانشناسی رشد برای شناخت کودکان،نحوه ادراک فضا توسط آنها و از سوی دیگر بررسی مسکن و عوامل انسانی- محیطی آن برای شناخت فضاهای خانه، فرصتها و محدودیتهایش صورت میپذیرد. پس از مرحله شناخت با نگاهی جامع به نیازهای کودکان در هر مرحله رشد و پاسخی که محیط مسکونی میتواند بدان دهد، ایده اصلی طرحکه شاملایجاد عرصههای عمومی در فضاهای باز مسکونی( برای بازیهای گروهی، شناخت محیط، کسب تجربه و برخوردهای اجتماعی)، فضاهای نیمه خصوصی در لبه (برای حضور گروه خردسال)و فضای خصوصیدر خانه(برای فعالیتو بازیهای فردی) در جهت ارتقاء مهارتهای جسمی و ذهنی کودکشکل گرفت.
- Abstract
- Home is the most important and the main space that human being, from birth to the last moments of his life lived in; and like a mirror, beside other experiences of life, could reflect the innermost truth of his existence. But this space has more importance in his childhood. Home as the context in which his personality, physical and psychological growth has shaped, is the first space that the child placed in. For a child, even the most little and humble home is the first epiphany of the world; the space that in, he can nurture his dreams and submerge in his imaginations. Therefore specific attention to children in designing, as part of youth educational obligation, is necessary. Hence, this project is an endeavor to designing the residential complex by special attention to children, as the most important users of these spaces; so that we can improve children’s physical and psychological growth, by designing appropriate children spaces. Studying and explaining the role of environmental factors in children’s growth, is necessary for designing appropriate residential complex for them. In this regard, studying the psychology of growth, for understanding children and their special perception, and on the other hand surveying human dwellings, and its human-environmental factors, for understanding residential spaces, its opportunities and limitations, has been performed. After cognitive stage, by being aware of children’s needs in each growth’s step, and the response that the residential space can give it, the main concept of project, that include creating public spaces inside open residential spaces (for group games, environmental cognition, experiencing and social contacts), semi-private spaces in edges (for toddler’s attendance) and private space in home (for individual activities and games) for improving children’s physical and psychological skills, has been made. Keywords: Home, Residential complex, Open spaces in residential, Developmental Psychology, Children, Environmental factors