عنوان پایان‌نامه

بررسی فقهی -حقوقی پرداخت هزینه دادرسی از سوی طرفین دعوا



    دانشجو در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی فقهی -حقوقی پرداخت هزینه دادرسی از سوی طرفین دعوا" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2267ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64786
    تاریخ دفاع
    ۱۹ مهر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    حمید انصاری

    درفقه امامیه در باب جواز یا حرمت اخذ اجرت قاضی از طرفین دادرسی دو نظریه وجود دارد: 1-نظریه‌ی مشهور فقیهان که برحرمت اخذ هرگونه هزینه‌ای از طرفین دعوا استوار گردیده است؛ ایشان در این نظریه مستنداتی دارند که مهم‌ترین آنها از این قرار است: حرمت اخذ اجرت بر واجبات، اخباری که مستقیما ناظر به اجور قضات است، اخباررشوه، اجماع فقها برحرمت اخذ اجرت از طرفین دعوا و عدم مالیت قضا و در نتیحه حرمت اخذ هرگونه هزینه برآن. 2-نظریه دوم مربوط به عده‌ای از فقها میباشد؛ ایشان معتقدند اخذاجرت برقضا از طرفین دعوا جایز است؛ زیرا وجوب قضا برقاضی را مانع از اخذ اجرت نمی‌دانند و تنها در مواردی اخذ اجرت برواجبات را حرام می‌دانند که دلیل مستقلی برعدم جوازاخذ اجرت اقامه شود. ضمن اینکه‌ایشان اخباری که مستقیما ناظر به اجور قضات است را نیز مربوط به قضات دستگاه ظالم وحکام ستمگر می‌دانند و همچنین اجماع ادعا شده را ثابت نمی‌دانند؛ علاوه براین ایشان معتقدند در بحث ما ادله‌ای وجود دارد که دلالت برجواز اخذ اجرت برقضا می‌کند. مثل تعدادی از روایات و اینکه دادرسی به صرف واجب بودن از اینکه جزء مصالح مسلمین باشد خارج نمی‌شود.
    Abstract
    Imamia Drfqh permit or prohibition on obtaining compensation judge hearing the parties, there are two theories: 1-renowned jurists opinion that the cost of obtaining any parties Brhrmt built, they are the most important documents in this view are as follows: Receive remuneration in respect of acts, items that are directly related to Ajvr judges, Akhbarrshvh consensus of jurists Brhrmt fees collected from litigants and the legal taxes and any fees received in respect of its consequences. 2- The second theory is related to some jurists, they believe Akhzajrt Brqza of the parties is permissible because it prevents the necessity of judicial Brqazy do not get paid and get paid only when they know Brvajbat forbidden because Brdm Jvazakhz independent remuneration is presented. In addition, he is also news that directly relates to the judges, the judges Ajvr Vhkam ruthless tyrant knows well prove the alleged agreement not know they also believe in our discussion that the evidence indicates that Brqza Brjvaz getting paid. As the number of accounts and the procedure being required to spend the component materials are Muslims out there.