عنوان پایاننامه
بررسی اصول و مبانی آراء رورتی و دلالت های آن در تعلیم و تربیت
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39724;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1392ع
- تاریخ دفاع
- ۲۳ دی ۱۳۸۷
- دانشجو
- معصومه سانبلی
- چکیده
- چکیده: نظام آموزشی هرکشورمهمترین رکن درپیشرفت وتوسعه آن کشور است. نظام آموزشی کشورما دچارمعضلاتی است ازجمله حاکم نبودن فلسفه ای برعملکرد و دورماندن ازمکاتب جدیدمطرح دردنیا. لازم است برای آشنایی با مکاتب جدید وهمگام شدن باتحولات مطالعاتی صورت گیرد،بدین منظورتلاش شده دراین رساله بابررسی آراء ریچارد رورتی یکی از مشهورترین فیلسوفان معاصر زمینه بهره گیری ازنظراتش درتعلیم وتربیت کشور فراهم آید. سوالات تحقیق عبارتند ازاصول ومبانی آراء رورتی کدامند؟دلالت های تربیتی این آراء کدامند؟نقدهای وارده براین آراءکدامند؟ روش مورد استفاده دراین رساله روش تحلیلی-توصیفی بوده است. یافته های تحقیق در دو فصل تدوین شده است، درفصل سوم باتوجه به منابع وآثار رورتی، مبانی معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی، ارزش شناسی آراء رورتی ودلالت های تربیتی آن استخراج شده ودرفصل چهارم نقدهاآورده شده اند. نتایج عبارتنداز،رورتی مسایل معرفت شناسی رایج درگذشته را رد می کند.معرفت درنزد وی امری نسبی است که ازطریق گفتگو میان افراد حاصل می شود. اوحقیقت عینی درجهان خارج را نمی پذیرد،حقیقت درنزد او بدون ماهیت و وابسته به انسان است. درفلسفه او هیچ چیز دارای ماهیت از پیشی نیست، همه چیزبرپایه احتمال واز خصیصه امکانی برخورداراست مانندانسان، واژگان نهایی، زبان، اجتماع، ارزش ها، اموراخلاقی و معیار و دانش. او انسان را موجودی صرفا ارگانیک درنظر می گیردکه با خلاقیت وخودآفرینی وبازتوصیف واژگان نهایی خود، به بازتعریف دائمی خود وپیرامون می پردازد. انسان ایده آل رورتی انسانی است در دو بعد به هم پیوسته که دربعد فردی به دنبال خودآفرینی واستقلال است ودربعد اجتماعی به دنبال همبستگی با دیگران.این دو بعد متعارض دروجود طعن ورز آزاده به عنوان شهروند مدینه فاضله (جامعه دمکراتیک لیبرال) تحقق یافته است. رورتی تربیت این انسان را دردو بخش پیش ازدانشگاه وپس ازدانشگاه درنظر می گیرد،که باید دربخش اول اوراهمگرا با اجتماع بارآورده ودربخش دوم به تقویت طعنه زنی واستقلال دراو پرداخت. دیدگاه رورتی را می توان دچار نوعی تعارض درونی دانست چراکه او منکرماهیت ازپیشی آدمیان است وازسوی دیگرآنان رادارای دوخصیصه مشترک حساسیت به دردورنج وزیبایی شناسی می داندوبه نوعی ذات گرایی گرایش دارد.خرده های دیگری نیزبر رورتی وارد است ازجمله نسبی گرایی او درمعرفت و
- Abstract
- The most important education system each country to successful and development.the our country education system have a problems example lack of philosophy on action and far from of modern school on the world .the necessary for know with modern school and together to studies . in this study with study Richard Rorty on of the famuse philosophy cause field benefit of his theory on education country. The search questions are inclulde : what principles and foundations of Rorty's opinions and its implications in Educations? What are the criticisms ? the use of method to this study method analitic-Descriptive.the prepare search found in 2 section, the 3 section to attention a source and effect Rorty, the foundations Epistemology, Ontologe, Anthropology and implications in Educations Rorty's votes are explor and in 4 section are cite the criticisms. the results of: Rorty is reject of problem Epistemology .the knowledge is relative, that on way speak between people. he dosn't accept real truth in world .the truth of his mind relative to human. In his philosophy nothing exist, all many to basic maybe and have Contingency example human, languge, final vocabulary, society,value,moral,knowledge,criteria. he know human just exist organic that attention to final vocabulary and create Self - Creation, ideal human his Rorty is human in 2 sections and correlait that in a human personal section follow up of self-created and freedom and social section the follow up correlate with others. in 2 opposite section are exist to Liberal Ironist as democratic society citizen. he is attention to education this human in 2 section per-universty and after university that must in one section exist and he/she is creat with solidarity of society and 2 section are creat to freedom and Ironist. his view point can interior opposite, because that he don’t perexist human and beside , have 2 sense Characteristic, pttend to discomfort and attend to pretty. there are problems for