عنوان پایان‌نامه

بررسی مشکلات دوره مقدماتی نهضت سواد آموزی از دیدگاه آموزشیاران ، راهنمایان تعلیماتی و سواد آموزان دوره مقدماتی شهرستان همدان در سال تحصیلی ۸۷-۱۳۸۶




    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40866;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1400ع
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۸۷

    هدف از تحقیق حاضر بررسی مشکلات دوره مقدماتی نهضت از دیدگاه آموزشیاران، راهنمایان تعلیماتی و سوادآموزان دوره مقدماتی شهرستان همدان می باشد. تحقیق با هدف کاربردی بودن نتایج آن و با روش توصیفی و از نوع علی مقایسه ای صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق کلیه آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی شهرستان همدان که شامل 329 نفر و همچنین کلیه سوادآموزان مشغول به تحصیل در دوره مقدماتی در نیمسال دوم تحصیلی 87-86 که شامل 1800 نفر در شهرستان همدان بودند می باشد. از جمعیت حاضر با استفاده از روش نمونه گیری لوی و لمشو 110 نفر آموزشیار و 160 نفر سوادآموز بعنوان نمونه تحقیق بصورت تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و از آنجایی که تعداد راهنمایان تعلیماتی در کل استان 11 نفر بود بنابراین در مورد راهنمایان سرشماری صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات بصورت سه پرسشنامه محقق ساخته برای هر سه گروه با مقیاس لیکرت می باشد . اعتبار پرسشنامه ها با روش آلفای کرون باخ در گروه (آموزشیاران برابر 52/75 ) در گروه (راهنمایان 10/76) و در گروه ( سوادآموزان برابر 33/75) بدست آمد. روش تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون t مستقل صورت گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد که مشکلات دوره مقدماتی نهضت سوادآموزی در شهرستان همدان از دیدگاه آموزشیاران به ترتیب اولویت شامل مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی، مشکلات اداری و مشکلات آموزشی می باشد. اولویت مشکلات دوره مقدماتی نهضت از دیدگاه راهنمایان تعلیماتی به ترتیب اولویت شامل : مشکلات اقتصادی، مشکلات آموزشی، مشکلات اداری و مشکلات اجتماعی می باشد. و در نهایت مشکلات دوره مقدماتی نهضت از دیدگاه سوادآموزان دوره مقدماتی شهرستان همدان به ترتیب اولویت شامل : مشکلات اقتصادی، مشکلات آموزشی، مشکلات فرهنگی، مشکلات انگیزشی و مشکلات اجتماعی می باشد.
    Abstract
    The purpose of this research are study of the intermediat's problems of master's quidence - student views from Hamedan. The researchs have the applying aim and their result to be distriptire method with kind of scince and comparizen. The statistic's society inclouding all teachers, quicence (329) members and also all the students in stding in intermediate term 86- 87 that inclouding (1800) members in Hamedan city. From this population (110) people are teachers and (160) people are student that elected randomaly and all in city that audience are 11 people. The tools of information collection was planning 3 aplicaitons. Validity of this applications earned by methods of ALFAY KORONBAKH (75/52 Teachers) (76/10 quidence) (Students 75/33) The method of analyzingh of finds appear with independnet exams. Finding shows that all prority of this problem in Hamedan from teacher's views inclouding economic problems. Finally this problem priority ar economic problems educational problems, moivationally problems, socially problems.