عنوان پایاننامه
بررسی و تحلیل نظام آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10967;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71866
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- رقیه حدادی
- استاد راهنما
- ادهم ضرغام
- چکیده
- مطالعه¬ی نظام درسی و آموزشیِ هنر، خاصه نقاشی در مقطع تحصیلات تکمیلی، از مهم¬ترین مباحث به¬شمار می¬آید. از این¬رو، به¬روز بودن برنامه آموزشیِ هر کشور، نشان از سطح آگاهی و هوشیاری برنامه¬ریزان فرهنگی و آموزشیِ آن کشور دارد. هماهنگی برنامه¬های آموزشی با روح حاکم بر جامعه و نیازسنجی معضلات جامعه¬شناختی و فرهنگی، سبب¬ساز ایجاد محیطی علمی و جستجوگر است که نتایج آن ایجاد جامعه¬ای پُرنشاط و علم¬طلب و هنرپرور می¬باشد. نیل به جامعه-ای ایده¬آل طالب همت مسئولین آموزش و پرورش کشور است که با ارائه برنامه¬هایی مناسب با نیاز جامعه و هم¬چنین منطبق بر فرهنگ ایرانی اسلامی به این مهم تحقق بخشند. بدین¬منظور بازنگری و بازبینی برنامه¬های آموزشی کشور باید در رأس این امور قرار گرفته و همگام با نیاز علمی جامعه و هم¬سو با اهداف نظام جمهوری اسلامی و هم¬سطح با منابع و مراجع علمی سایر کشورها یکه¬تاز عرصه علم و فرهنگ باشد. در این پژوهش به بررسی و تحلیل نظام آموزش کارشناسی¬ارشد نقاشی در ایران پرداخته شد. بنابراین در ابتدا به کلیات پژوهش پرداخته شد. سپس، تعریف مفاهیم آموزشیِ هنر، از جمله معنویت، هویت، اخلاق، معنی هنر، لزوم تفکر و غیره صورت گرفت. در ادامه با نگاهی به پیشینه نقاشی و نظام آموزشی نقاشی در ایران، دروس ارائه¬شده در سرفصل آموزشی وزارت علوم در مقایسه با نظام آموزشیِ کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، چین، هند، ایتالیا، ترکیه، انگلیس و غیره مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، به لزوم بازنگری در برنامه¬های آموزشی در این مقطع پرداخته و پیشنهاداتی ارائه شد.
- Abstract
- The study of Educational System of Arts, especially painting at M.A level is considered as one of the most important issues. Thus, updated curriculum in any country indicates its cultural and educational planners’ awareness and consciousness. Coordination of educational plans with the soul governing the society and assessment of sociological and cultural problems leads to the creation of a scientific and explorative environment, which will in turn result in a lively, scholar and aesthetic society. Achieving an ideal society requires the educational authorities’ efforts to realize this important issue by offering plans appropriate for the needs of the community, based on Islamic-Iranian culture. Hence, reviewing the curriculum should be at the head of affairs and lead the way in the realm of science and culture along with the scientific needs of the society and in line with the Islamic republic purposes and scientific resources and references of other countries. Educational System of Painting in Iran was analyzed at M.A level in this research. Therefore, first an overview of the research was presented. Then, the definition of concepts in Educational System of Arts was provided, such as ideality, identity, morality, art and the necessity of thinking, etc. In what followed, with regard to the background of painting and Educational System of Painting in Iran, the syllabus in the Ministry of Science was investigated compared to the syllabus in Educational System of other countries such as the U.S, Japan, China, India, Italy, Turkey, the U.K, etc. Finally, the necessity for the revision of curriculum at this level was investigated and a number of suggestions were offered.