عنوان پایاننامه
آسیب شناسی دیوار نگاری شهر مشهد
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67609
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- حسین خنجری بغداده
- استاد راهنما
- اصغر کفشچیان مقدم
- چکیده
- چکیده با توجه به نقش مهم آرایش محیطی، خاصه دیوارنگاری، در محیط پیرامون، ویژگی¬ها و کارکرد موثر و مثبت آن، مهم¬تر و ضروری¬تر جلوه می¬کند. یعنی به همان اندازه که دیوارنگاری تعامل مخاطب با محیط شهری را روان¬تر می¬سازد می¬تواند آرامش بصری و کارکرد محیط اطراف را دچار اختلال کند. از طرف دیگر هنر دیوارنگاری به لحاظ ماهیت ارتباطی خود قابلیت¬های فراوانی در ساختار زیبایی¬شناختی، جامعه¬شناختی و روان¬شناختی و مسائل فرهنگی- هنری و سیاسی یک جامعه دارد از این رو پژوهش حاضر تلاش دارد تا ضمن بررسی و آسیب¬شناسی کارشناسانه تعاریف و عوامل موثر در این شاخه هنری، درک واقعی¬تری از نقاشی¬دیواری در شهر مشهد را ارائه دهد. در این راستا هدف از پژوهش حاضر آسیب¬شناسی دیوارنگاری شهر مشهد بین سال¬های 1380-1393 می¬باشد. برای این منظور ابتدا با تعاریف مربوطه به حیطه دیوارنگاری و علی-الخصوص دیوارنگاری شهری پرداخته شده و اهداف این نوع هنر شهری که در نقاشی دیواری¬های شهر مشهد بررسی می¬شود. در ادامه به بررسی آسیب و ضعف¬های تکنیک و ویژگی¬های دیوارنگاری شهری و ارتباط تکنیک¬ با محیط و مخاطب شهری پرداخته شده است. در جهت تحقق اهداف پژوهش وضعیت دیوارنگاری در شهر مشهد و آسیب¬های آن اعم از: خودبیگانگی فرهنگی، آسیب¬شناسی هویتی، عدم تطابق با ویژگی¬های مخاطب، و همچنین آسیب¬های روانی و اجتماعی دیوارنگاری در شهر مربوطه پرداخته شده است. جهت شناسایی آسیب¬های موجود در دیوارنگاری شهر مشهد با تأکید بر جامعه آماری و فرضیه¬های تحقیق به بررسی نوع آسیب¬های موجود پرداخته شده است. ابزار پژوهش حاضر برای سه گروه از پاسخ¬دهندگان شامل مسئولان، هنرمندان و مردم به عنوان مخاطب این نوع نقاشی¬ها، طراحی و در بین این سه گروه توزیع شده است. از بین پرسش-نامه¬های توزیع شده جمعاً تعداد 550 پرسش¬نامه جمع آوری گردیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می¬دهد که مهم¬ترین آسیب¬ها و ضعف¬های دیوارنگاری در شهر مشهد، عدم هماهنگی طرح با محیط در نقاشی دیواری عدم توجه به اصول زیباسازی شهری، عدم هماهنگی با هویت شهر مشهد، پراکندگی موضوع¬ها، عدم جایابی مناسب اثر دیواری در فضای شهری مشهد، عدم کیفیت بصری آثار و عدم وجود خلاقیت زیباشناسانه در آثار مورد بررسی میباشد.
- Abstract
- Abstract According to the important role of environmental layout, wall painting has effective, positive properties; namely which seems necessary. wall painting facilitates the communication of addressee with urban environment, it may cause chaos in visual comfort and application of surround environment. On the other hand, wall painting due to its communication nature has abundant potentials in aesthetics, sociological, psychological, cultural, artistic and political aspect of a society. This research examines the definition and effective factors of this field of art to obtain more real understanding the wall painting in Mashhad. In this way, the objective of this research is examining the advantages and disadvantages of Graffiti in Mashhad city from 2002 to 2014. In order to obtain this purpose, first of all definitions related to wall painting especially urban Graffiti is studied and some the objectives this urban art including: improving appearance of city is studied in Mashhad city. In continuation, the disadvantages of urban wall painting and its relationship with environment and urban addressee is also examined. In order to obtain objective of research, the status of wall painting in Mashhad and its disadvantages including: cultural self-alienation, identity problems, incompatibility with properties, social and mental problems are all examined. In order to recognize the available problems in wall painting of Mashhad, emphasizing on statistical population and research hypothesis the available damages are studied. The questionnaire was distributed among 3 groups of respondents including: authorities, artists and people and finally 550 questionnaires were collected and analyzed. Results showed that the most important problem and weakness with respect to wall painting in Mashhad city is incompatibility of plan with environment and negligence of urban aesthetics principles, absence of arrangement with identity of Mashhad, scattered topics, absence of suitable loca