عنوان پایاننامه
بررسی راهبردهای فراگیری واژه های زبان انگلیسی توسط دانش آموزان فارسی زبان و پشتو زبان
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1775/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65369
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مریم حیدری
- استاد راهنما
- علی اکبر خمیجانی فراهانی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت کنونی کاربرد راهبردهای یادگیری واژگان در بین دانش آموزان افغان و ایرانی انجام شده است. این پژوهش همچنین در نظر دارد بررسی کند که آیا رابطه ای بین سطح دانش زبانی دانش آموزان و استفاده از راهبردهای یادگیری واژگان وجود دارد یا خیر. برای این منظور، افراد مورد مطالعه از بین دانش آموزان افغان و ایرانی که در سال سوم متوسطه در کشور خود اشتغال به تحصیل دارند انتخاب شدند. 65 دانش آموز فارسی زبان ایرانی و 50 دانش آموز پشتو زبان افغان در این پژوهش شرکت کردند. در ابتدا از "آزمون دانش زبانی نلسون" به عنوان سنجه ای برای بررسی سطح کلی دانش زبانی این دانش آموزان استفاده شد. این افراد در ادامه یک پرسشنامه در مورد راهبردهای یادگیری واژگان را پر کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که راهبردهای یادگیری واژگان در میان هر دو گروه ایرانی و افغان به شکل قابل توجهی رایج نیست. همچنین رابطه معنا داری بین سطح دانش زبانی دانش آموزان ایرانی و کاربرد راهبردهای اجتماعی پیدا شد اما چنین رابطه معناداری در مورد دانش آموزان افغان یافت نشد. کلمات کلیدی: راهبردهای یادگیری واژگان؛ فارسی زبان؛ پشتو زبان؛ سطح دانش زبانی.
- Abstract
- This research is aimed at investigating the current state of Vocabulary Learning Strategies (VLSs) among Iranian and Afghan EFL students. It also intends to examine whether there is a significant relationship between the subjects' level of proficiency and their choice of VLSs. Subjects were chosen among Iranian and Afghan students studying in 3rd grade of high school each studying in their country of origin. 65 Iranian Farsi-speaking and 50 Afghan Pashto-speaking students participated in this study. The Nelson English Test was used to assess the subjects' overall proficiency level in English. Subjects were also asked to respond to a questionnaire on vocabulary learning strategies. The results showed that although there was a significant difference between the two groups in using VLSs, they were not very common among the two groups. A significant relationship was also found between Iranian students' level of proficiency and their choice of social strategies, whereas the same results did not show for Afghan students. Keywords: Vocabulary Learning Strategies; Farsi-Speaking; Pashto-Speaking; Proficiency