عنوان پایاننامه
شروع زیبایی شناسی ژانر علمی-تخیلی در اثر دنیای دیگر هرکول ساوینین سیرانو دو برژراک
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/18200;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66818
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- علیرضا شریفیان مرزملا
- استاد راهنما
- اسفندیار اسفندی
- چکیده
- چکیده ژانرعلمی- تخیلی مانند گونه های دیگری همچون ژانر پلیسی و فانتزی متعلق به شبه ادبیات یا ادبیات عوام است. این گونه ادبی ذاتاَ با پذیرش معنایی واحد و قابل قبول از جانب جوامع آکادمیک در تقابل است. از میان تعاریف پیشنهادی برای این ژانر، تعریف بریان الدیس نقطه شروعی بود برای یافتن تعریفی اساسی از این زیر گونه ادبی. بدین منظور اثر دنیای دیگر سیرانو دوبرژراک سنگ محک این تعریف قرار دادیم، اثری که با نگاهی خود اندیش بر روی این ژانر به خصوص بر روی زیر گونه فضایی آن میتواند درک جامع و کامل تری از فضای ادبی و ویژگی های این ژانر ادبی نه فقط در قرن بیستم، بلکه از شروع این ژانر در قرن رنسانس و گوتیک بدهد. اثر دنیای دیگر سیرانو با داشتن مضامینی همچون سفر فضایی، موجودات چهار پای انسان گونه ، شکست و تداخل زمانی و علوم نوین هر خواننده ایی را به دنیایی علمی – تخیلی میبرد که در آن هر چیز ممکن میشود. خواننده با همزاد پنداری با شخصیت اصلی داستان از واقعیت خشن عصر خو جدا میشود و به دنیایی نه فقط آرمانی بلکه غریب میرود. با این تفاوت که در این دنیا خبری از غیر واقعی بودن داستان های جن و پری فانتزی نیست بلکه همه چیز عقلانی و علمی است. کلید واژه : (ژانرعلمی- تخیلی، بیان الدیس، دنیای دیگر سیرانو دوبرژراک، زیر گونه فضایی، قرن رنسانس و گوتیک)
- Abstract
- Appartenant à la paralittérature au même niveau que le polar et le fantastique, la science-fiction est dorénavant un genre parmi d’autres. Celle-ci serait un genre par nature réfractaire à l’acceptation d’une définition unique connue par tous les milieux académiques. Parmi les propositions données pour sa définition, on choisit celle de Brian Aldiss comme le point de départ, ouvrant la voie vers l’œuvre cyranienne qui constitue un état d’autoréflexivité concernant les caractéristiques basiques d’une œuvre de fiction spéculative. Celle-ci a aussi pour vocation, nous le verrons, de nourrir un des sous-genres le plus riche de la S.F. : l’opéra de l’espace. En créant un exo-monde (non pas un arrière-monde) peuplé d’humanoïdes à quatre pattes, Cyrano s’impose désormais à côté de prestigieux écrivains de la science-fiction. Pour favoriser le voyage vers son autre monde, il invente également une navette spatiale propulsée par des fusées. Déjà l’invention de la fusée le sépare de tous les auteurs postérieurs qui restent dans une conception, non scientifique et étrange de l’aéronautique jusqu’au XXe siècle. Finalement, dans un siècle où la raison l’emporte sur l’imagination. Cyrano ose lancer son projet d’écriture dans un univers purement imaginaire, loin d’un pédantisme feint joué « le pédant joué » pour qui ne compte que la grandiloquence de l’écrit. L’œuvre peut être conçue comme le prototype d’une œuvre science-fictionnelle pour certains écrivains iraniens qui ne laissent pas leurs imaginaires libres de s’envoler au loin, loin de la portée de tout esprit rationaliste. Mots-clés : (Cyrano de Bergerac, Brian W. Aldiss, Science-fiction, opéra de l’espace, fiction spéculative)