بررسی ضروریات و زیرساختهای لازم جهت راه اندازی مدیریت زنجیره تامین در فضای الکترونیکی
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1151;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41156
- تاریخ دفاع
- ۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۸
- دانشجو
- نسیم ناصری اسکویی
- چکیده
- با توجه به اهمیت مفاهیم رو به رشد مدیریت زنجیره تامین و گسترش روزافزون بکارگیری آن در صنایع مختلف جهت رقابت در بازارهای جهانی؛ این پروژه بر آن است که بتواند علاوه بر آشنایی بیشتر دانشجویان اقتصاد با مفاهیم اولیه مدیریت زنجیره تامین، در راستای ارائه چارچوبی تئوریک به بررسی زیر ساختها و ضروریات راه¬اندازی مدیریت زنجیره تامین در فضای الکترونیکی بپردازد. در قالب این اهداف، این پروژه در کنار معرفی و تبیین مفاهیم اصلی مدیریت زنجیره تامین، در سه بخش به ارائه زیرساختها وضروریات مربوط به مدیریت زنجیره تامین می¬پردازد. هدف از این بخش بندی، تبیین زیرساختها و ضروریات بر حسب اولویت و درجه اهمیت آن است. پیرو این بخش بندی، در بخش اول به بررسی زیرساختها و ضروریات کسب و کار الکترونیکی به عنوان پایه و اساس هر گونه فعالیتی در فضای الکترونیکی پرداخته شده است. در بخش دوم زیرساختها و ضروریات مبادلات B2Bشرح داده شده¬¬اند، چرا که عمده مبادلات در مدیریت زنجیره تامین در قالب B2B انجام می¬گیرند و در نهایت، بخش سوم به طور خاص زیرساختها و ضروریات مدیریت زنجیره تامین در فضای الکترونیکی را مورد بررسی قرار می¬دهد. این پروژه همچنین نقشه راهی را جهت حرکت از مدیریت زنجیره تامین به مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی ارائه میدهد.
- Abstract
- Supply chain management (SCM) is the management of a network of interconnected businesses involved in the ultimate provision of product and service packages required by end customers. The SCM concept spans all movement and storage of raw materials, work in process, its inventory, and finished goods from point of origin to point of destination. Regarding the importance of the SCM concepts and its daily increasing and expanding applications in different industries, or its abilities to compete in the global markets; the main goal of this research project is to introduce the common concepts, terminologies and the theoretic framework of SCM for the economic students. This is meant to explain the requirements and the infrastructures to prepare and implement a SCM in an electronic environment. Based on the degree of its importance the chapters are presented in three sections: in the first section, business requirements and infrastructures is considered as a base of e-commerce for each activity or transaction in an electronic environment. Second section explains the infrastructures & requirements of B2B transactions, since most of the transactions in SCM have been done in B2B forms. Finally, the third section, discusses the specific attributes of a SCM in an electronic environment, and then provides a roadmap as plan or strategy to move the SCM to the e-SCM.