بررسی اثر بخشی آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی-رفتاری- عاطفی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان دوره دبیرستان
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65047
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مصطفی شاهی
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم به شیو? عقلانی- عاطفی- رفتاری (REBT) بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان دوره دبیرستان در سال تحصیلی 93-1392 انجام شد. مطالعه حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. حجم نمونه برابر با 40 نفر بوده که بصورت تصادفی از بین کسانی که نمره های بالایی در آزمون پرسشنامه پرخاشگری AGQ بدست آورده بودند در گروه های آزمایش و کنترل تقسیم بندی شدند (دو گروه آزمایش 10 نفری و دو گروه کنترل 10 نفری). گروه های آزمایش هر کدام بصورت جداگانه تحت آموزش های کنترل خشم در طی 10 جلسه قرار گرفتند (هر دو گروه برنام? واحدی را دریافت کردند). پس از اتمام جلسات گروه، از هم? گروه ها پس آزمون بعمل آمد. از آزمونt برای مقایسه میانگین آزمودنی ها و از تحلیل کوواریانس برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج تحلیل ها نشان داد که آموزش مهارت های کنترل خشم، پرخاشگری (کلی) دانش آموزان را کاهش داده است و در خرده مقیاس های افکار، احساس و رفتار نمرات افراد گروه آزمایش کاهش یافته و بطور کلی تغییرات معناداری بین میانگین های گروه آزمایش و کنترل بوجود آمده است که این تغییرات ناشی از اثر متغیر مستقل یعنی برنامه آموزشی کنترل خشم بوده است. کلید واژه ها: خشم، برنامه آموزشی کنترل خشم، پرخاشگری، شیو? عقلانی- عاطفی- رفتاری
- Abstract
- Abstract The present study to examine the effictiveness of anger control Rational Emotional Behavioural group training (REBT) on decreasing violence in high school students (year2013-2014). This is an Experimental reserch with pretest-posttest and control group. The sample included 40 individuals who were selected randomly from those scoring high in Aggression Questionnaire (AGQ ). The subjects were put into tow experimental groups (10 individuals each) and tow control groups (10 individuals each). Experimental groups received anger control of 10 patients). Test groups individually trained during 10 sessions of anger control training for 10 sessions. After intervention sessions, posttest was administered for all groups. To compare the subjects mean scores, t-test was utilized; and to analysis the data, covariance analyze was employed. Findings showed that anger control skill training has reduced the total aggression and its subscales (thoughts, emotions, behaviors) in experimental group members. Generally, there is a significant defference between experimental group members and control group members. These changes are the result of independent variable effect, namely the anger control training. Keywords: anger, anger control training, aggressive, rational emotional behavioural method.